Przejdź do głównej zawartości

Najpiękniejsze pocałunki w filmach Hitchcocka

Alfred Hitchcock był mistrzem nie tylko suspensu, ale też scen miłosnych. Ekranowe pocałunki kręcone pod jego okiem prezentowały się imponująco, często umiejętnie obchodziły również ówczesną cenzurę. Przypomnijmy najpiękniejsze pocałunki z filmów Hitchcocka...

"Osławiona" (1946) - pocałunek kontra cenzura

Pocałunek bohaterów z "Osławionej" przeszedł do historii za sprawą umiejętnego obejścia Kodeksu Haysa, który ograniczał czas ekranowego pocałunku do trzech sekund. Mimo panującej w Hollywood cenzury, mistrz suspensu zaprezentował znacznie dłuższą scenę romantycznego zbliżenia. Uzyskał ten efekt za sprawą oddzielenia krótkich pocałunków partiami dialogowymi, a także filmowaniem twarzy Ingrid Bergman i Cary'ego Granta w maksymalnym zbliżeniu dla zwiększenia intymnego wydźwięku sceny. Końcowy efekt zachwycił wszystkich, budując klimat erotycznego napięcia.

"Złodziej w hotelu" (1955) i pocałunek-zaskoczenie

Mieliśmy pocałunek-suspens, teraz kolej na wariant z zaskoczeniem! I to wszystko w duecie ponętnej Grace Kelly oraz naczelnego amanta złotej ery Hollywood Cary'ego Granta. Gdy ekranowy John Robie odprowadza Frances i jej matkę do apartamentu, poznana chwilę wcześniej dziewczyna niespodziewanie obraca się w drzwiach i żegna go namiętnym pocałunkiem. Idealne pożegnanie?

"Zawrót głowy" (1958) - psychologiczna nekrofilia

Niewiele scen filmowych pocałunków zostało nakręconych z takim rozmachem, co zbliżenie Judy Barton i Scottiego Fergusona z arcydzieła "Zawrót głowy". W jednej z końcowych scen obrazu detektyw przeprowadza metamorfozę kobiety, aby upodobnić ją do tragicznie zmarłej ukochanej Madeleine. Gdy ufarbowana na blond, przebrana w szary kostium i osnuta zielonym światłem Judy opuszcza toaletę, w tle słyszymy melancholijny utwór Scene d'Amour Bernarda Herrmanna, a po chwili bohaterowie łączą się w legendarnym pocałunku. Kamera obraca się o 360 stopni. Na kilka sekund zmienia się także tło, gdy skonfundowany bohater Jamesa Stewarta przywołuje wspomnienie ostatniego spotkania z Madeleine. Trzymana przez niego w ramionach Judy staje się repliką zmarłej kochanki. Sam Hitchcock określił wymowę tej przepięknej sceny mianem "psychologicznej nekrofilii".

"Północ, północny zachód" (1959): jak całuje szpieg

Arcydzieło thrillera szpiegowskiego okrzyknięto najseksowniejszym obrazem w historii amerykańskiego kina. Hitchcock ponownie dowiódł mistrzostwa w budowaniu romantyzmu na ekranie, a także wplataniu do fabuły pikantnych dialogów i sugestywnych scen w dobie cenzury. Czułe pocałunki Cary'ego Granta i Evy Marie Saint w pociągu potęgują elektryzującą moc tego duetu, ale też wzmacniają aurę tajemniczości wokół figury femme fatale, o którą przez większość ekranowego czasu podejrzewamy kobietę.

Popularne posty z tego bloga

Zawrót głowy (1958)

Vertigo (źródło: imdb.com) Zawrót głowy to dzieło, które Brytyjski Instytut Filmowy okrzyknął najwybitniejszym filmem wszech czasów. Oparty na powieści duetu pisarskiego Boileau-Narcejac wybitny obraz Alfreda Hitchcocka do dziś budzi zachwyt dzięki perfekcyjnej stronie wizualnej, doskonałemu napięciu, niezapomnianym emocjom i warstwie symbolicznej, udowadniającej niezaprzeczalny artyzm twórcy. Fabuła Vertigo Głównym bohaterem filmu Zawrót głowy jest John „Scottie” Ferguson (James Stewart), cierpiący na akrofobię były detektyw. Na prośbę znajomego z dawnych lat, Gavina Elstera (Tom Helmore), Scottie powraca do zawodu, aby śledzić jego żonę. Madeleine Elster (Kim Novak) zachowuje się dość podejrzanie, wydaje się odrealniona i opętana przez ducha zmarłej babki Carlotty. W czasie prowadzonego śledztwa Scottie ulega urokowi kobiety i zakochuje się w niej – równie szybko ją traci. Madeleine popełnia samobójstwo, rzucając się ze szczytu kościelnej wieży. Od tej pory w każdej napotkane...

Rebeka (1940)

Rebeka 1940 (źródło: Pinterest) Rebeka , pierwszy amerykański film Hitchcocka, to jego jedyna produkcja uhonorowana Oscarem, a także wierna ekranizacja głośnej powieści Daphne du Maurier. To dogłębne studium obsesji, inspirowana psychoanalizą historia o kobiecie poszukującej własnej tożsamości, a w końcu romantyczne dzieje dwojga kochanków osnute atmosferą grozy. Utrzymana w gotyckim klimacie opowieść odniosła sukces artystyczny i komercyjny, do dziś porażając doskonale stopniowanym napięciem czy wybitnym aktorstwem. Krytyk filmowy The New Yorker John Mosher, tak pisał o twórcy i jego dziele: "(Hitchcock) ciężko pracował, aby uchwycić każdy tragiczny lub złowieszczy niuans i zaprezentował romans, który, jak sądzę, jest jeszcze bardziej poruszający niż powieść". Hitchcock vs. Selznick Producent David O. Selznick (ten od Przeminęło z wiatrem ) był jedną z najważniejszych postaci starego Hollywood, a jego biznesowy spryt i doskonałe rozumienie oczekiwań publiczności niejednokro...

Wywiad z Cassidy Alexander, autorką bloga Hitchcock Mask

"Alfred Hitchcock żyje! W kobiecym ciele..." - czytamy na blogu Cassidy Alexander, która zakłada maskę z twarzą mistrza suspensu i fotografuje się na tle kultowych miejsc oraz zabytków, często w śmiałych kreacjach czy kostiumach kąpielowych. Z maską są nierozłączne, zabiera ją na wakacje i do pracy. Z samym Hitchcockiem ma zresztą nieco wspólnego - tak samo jak reżyser uwielbia teriery i podobnie jak jego żona pracuje jako montażystka. Jej konto na Instagramie śledzi kilkaset osób, w których idea Hitchcock Mask budzi skrajne emocje: od rozbawienia przez niepokój i zmieszanie do prawdziwego zachwytu. Osobiście pozostaję pod wielkim wrażeniem Cassidy - zarówno jej prywatnej, niezwykle serdecznej i fascynującej osoby, jak i blogerskiej kreatywności wynikającej z pielęgnowanej od najmłodszych lat pasji do kina mistrza. Poznajcie kobietę, która kryje się za maską Hitchcocka! Thun, Szwajcaria Paula Apanowicz, Blondynka Hitchcocka: Opowiedz nam o sobie. Cassidy Alexander z Hitchcoc...