![]() |
To Catch a Thief - Grace Kelly & Cary Grant (Pinterest) |
François Truffaut: „Czym
był ten film dla pana?”
Alfred Hitchcock: „Bardzo lekką historią”.
Zbrodnia i romans na Lazurowym Wybrzeżu
Akcja Złodzieja
w hotelu opiera się na podstawowym motywie twórczości Alfreda Hitchcocka,
czyli niesłusznym oskarżeniu niewinnej jednostki o dokonanie zbrodni, której
nie popełniła. Aby oczyścić własne imię z zarzutów, bohater musi odnaleźć
prawdziwego złoczyńcę. Protagonistą tej historii jest John Robie o pseudonimie
„Kot” (w tej roli Cary Grant) – były złodziej aktualnie próbujący wieść
spokojne życie na Lazurowym Wybrzeżu.
Kiedy na południu Francji dochodzi do ponownych
kradzieży klejnotów, a dokonująca rabunków osoba posługuje się identyczną
metodą, co niegdyś Robie, podejrzenia policji szybko padają na niego. John
domyśla się, że ma naśladowcę. Postanawia na własną rękę odszukać nowego
„Kota”, a tym samym dowieść własnej niewinności. Niespodziewanie w śledztwie
zaczyna mu towarzyszyć piękna arystokratka imieniem Frances (Grace Kelly),
zafascynowana relacją z domniemanym przestępcą...
![]() |
Złodziej w hotelu (źródło: Pinterest) |
Styl Złodzieja w hotelu
Złodziej w
hotelu to zdecydowanie lżejsza produkcja w filmografii mistrza
suspensu. Nie odnajdziemy tu bogatej symboliki czy wyszukanych sensów, ale cała
historia kryminalna została poprowadzona w sposób precyzyjny, nie brak w niej
ani zaskakujących zwrotów akcji, ani świetnych dialogów i scen humorystycznych.
Przepiękne zdjęcia przedstawiające urok Lazurowego Wybrzeża wykonał operator
Robert Burks, którego pracę zasłużenie wyróżniono statuetką Oscara.
Scenariusz Johna Michaela Hayesa został oparty na
podstawie powieści Davida F. Dodge’a pod tym samym tytułem. Film został
utrzymany w tonacji komediowej i romantycznej, dominującej nad kryminalną
intrygą napędzającą całą akcję. Można powiedzieć, że po dwóch wcześniejszych
produkcjach z 1954 roku – M jak
morderstwo i Okno na podwórze –
Hitchcock „otwiera” swój obraz, wyprowadzając akcję z osaczających bohaterów
pomieszczeń, a przenosząc ją w zachwycające krajobrazy południowej Francji.
Rytm Złodzieja
w hotelu wyznaczają stałe ucieczki i pościgi, którym wtórują ujęcia na
otwartych, wodnych przestrzeniach, wybrzeżach, klifach czy w pokaźnych
rozmiarów rezydencjach. Wiele scen rozgrywa się na wysokościach, w tym na dachach,
które przemierza tytułowy złodziej po zrabowaniu klejnotów. Symbolika wodna i
wysokości odgrywają w obrazie rolę dwuznaczną – z jednej strony okazują się
schronieniem i drogą ucieczki dla głównego bohatera (John skrywa się w mroku na
dachu lub zbiega policji przy wykorzystaniu łodzi), a z drugiej: potrafią
stanowić zagrożenie dla życia filmowych postaci (śmierć pana Foussarda).
Frances Stevens – „Kobieta potrzebująca dziwnych podniet”
Złodziej w
hotelu nie jest filmem zupełnie skupionym na warstwie
komediowej. Być może najciekawszym aspektem obrazu Hitchcocka okazuje się
figura postaci kobiecej, wpasowująca się w liczne wątki feministyczne jego
kina. Frances Stevens to z pozoru niedostępna i zimna młoda dama, pod której
powłoką kipi prawdziwy wulkan. Nie bez znaczenia pozostaje w tym kontekście
obsadzenie w jej roli Grace Kelly, największej muzy mistrza suspensu, będącego
pod urokiem jej „skrytego seksapilu”.
![]() |
Złodziej w hotelu: Grace Kelly (źródło: Pinterest) |
Zmysłowa Grace Kelly i magnetyczny Cary Grant tworzą
na ekranie prawdziwie gorący duet, którego pożądanie wprost emanuje z ekranu.
Do najpopularniejszej sceny z ich udziałem należy z pewnością ujęcie zbliżających
się ku sobie twarzy aktorów, stale przerywane wybuchem fajerwerków za oknem. To
niezwykle sugestywna scena, pełna dusznego klimatu erotycznego napięcia. To
potwierdza, że Alfred Hitchcock nie był zaledwie mistrzem suspensu, ale też...
mistrzem scen miłosnych.
![]() |
Złodziej w hotelu Hitchcocka (źródło: Pinterest) |
Frances stanowi pewną opozycję dla drugiej kobiety
zabiegającej o uwagę „Kota” – nieco młodszej Danielle Foussard (w jej roli Brigitte
Auber). Danielle również jest pewna siebie, odważna i wprost szaleje za Johnem,
jednak jej bohaterka uosabia zagrożenie dla mężczyzny. W przeciwieństwie do
Frances nie kontroluje swej zazdrości, cechują ją egoizm i chytrość. To w końcu
ona okazuje się też prawdziwym „Kotem”, naśladowcą Johna i złodziejem klejnotów
sprawnie biegającym po dachach. Tym samym obok Frances Stevens postać Danielle wzmaga
interpretację filmu w duchu feministycznym, dzięki wyjątkowej aktywności kobiet
na ekranie.
John „Kot” Robie
Postać Johna Robie realizuje typowy schemat
konstrukcji bohatera z thrillerów szpiegowskich Alfreda Hitchcocka. „Kot” to w
rzeczy samej pewny siebie, skłonny do ryzyka i silny mężczyzna. W obecności
kobiet te cechy ulegają jednak wyraźnemu zatarciu. Śledząc relację Johna z
Frances z łatwością można zauważyć, że to ona wielokrotnie przejmuje inicjatywę.
![]() |
Złodziej w hotelu: Cary Grant (źródło: fanpop.com) |
Literatura:
K. Loska, Hitchcock – autor wśród gatunków,
Rabid, Kraków 2002.
H. Scott, F. Truffaut, A. Hitchcock, Hitchcock/Truffaut,
tłum. T. Lubelski, Świat Literacki, Izabelin 2005.