Przejdź do głównej zawartości

Filmy Hitchcocka na jesień

Alfred Hitchcock (źródło: Pinterest)

Jesień w pełni! Słoneczne i kolorowe czy deszczowe i ponure - niezależnie od typu jesiennych dni ta pora roku szczególnie odpowiada wieczornym seansom filmowym w towarzystwie aromatycznej herbaty i ciepłego koca. Czy Hitchcock kręcił "jesienne filmy"? W jego twórczości odnajdziemy produkcje doskonałe do obejrzenia w jesienny czas! O jakich tytułach mowa?

Kłopoty z Harrym (1955)

The Trouble with Harry (źródło: IMDb)

Zestawienie filmów Hitchcocka idealnych do oglądania jesienią otwiera czarna komedia Kłopoty z Harrym. Akcja tego filmu rozgrywa się w całości na tle zachwycających, wielobarwnych i słonecznych krajobrazów jesieni w niewielkiej miejscowości w Nowej Anglii. Spokój mieszkańców idyllicznego miasteczka przerywa nagłe pojawienie się tajemniczych zwłok. Problem w tym, że każdy z lokatorów poczuwa się do odpowiedzialności za śmierć nieznajomego mężczyzny, a to prowadzi do szeregu przezabawnych tytułowych kłopotów z Harrym. Pojawienie się denata spowoduje jednak, że sąsiedzi otworzą się na miłość i połączą w pary. Debiutowała tu młodziutka Shirley MacLaine, a beztroską muzykę napisał stały kompozytor dzieł mistrza suspensu, Bernard Herrmann.

Rebeka (1940)

Rebeka Hitchcocka (źródło: ievenn.com)

Osadzona w klimacie opowieści gotyckiej Rebeka to kolejny przykład filmu na jesień spod ręki mistrza suspensu. Film stanowił debiut Hitchcocka w Hollywood i dość wierną adaptację powieści Daphne du Maurier. Główną bohaterką jest młoda kobieta (w tej roli Joan Fontaine), która podczas jednego ze spacerów ratuje przed samobójstwem wdowca Maxima de Wintera (Laurence Olivier). Wkrótce między bohaterami rodzi się romantyczne uczucie. Para bierze ślub i przeprowadza się do pokaźnej rezydencji de Wintera, zarządzanej przez apodyktyczną panią Danvers (Judith Anderson). Niedługo później nowa pani de Winter znajduje się pod presją dziwnego zachowania męża, a także jego pierwszej tragicznie zmarłej żony, której duch zdaje się przenikać Manderlay. Doskonale budowane napięcie i mroczny klimat rezydencji oraz otaczającej jej żywiołów sprawiają, że dzieło świetnie ogląda się w jesienny wieczór.

Lokator (1927)

Lokator - Ivor Novello (źródło: allofcinema.com)

Najlepszy film niemy Alfreda Hitchcocka rewelacyjnie ogląda się po zmroku, a najlepiej w deszczową pogodę. Stylistyka ekspresjonizmu, liczne cienie i ujęcia mgieł tworzą nie tylko typowy angielski klimat rodem z filmu grozy, ale też oddają atmosferę jesiennej, ponurej aury. Fabuła nieudźwiękowionego arcydzieła Lokator dotyczy poszukiwań seryjnego mordercy, wybierającego na swe ofiary jasnowłose dziewczęta. Wkrótce do domu jednej z nich, Daisy, wprowadza się tajemniczy mężczyzna, którego osobliwe zachowanie wzbudza podejrzenie domowników, a w końcu samej policji. Inspiracją dla nakręcenia filmu, poza powieścią Marie Lowndes, były niewyjaśnione zbrodnie Kuby Rozpruwacza, siejące strach w życiu Londyńczyków. 

Morderstwo (1930)

Murder!, 1930 (źródło: franksmovielog.com)

Dlaczego Morderstwo znalazło się na liście filmów Hitchcocka do obejrzenia jesienią? Swoista surowość tej produkcji, szerokie plany, scenograficzny minimalizm i bijący z ekranu chłód od zawsze kojarzą mi się z jesienną aurą, a zwłaszcza zimnymi, wietrznymi wieczorami. Fani twórczości mistrza suspensu nie będą rozczarowani - to jeden z jego pierwszych dreszczowców jeszcze z brytyjskiego etapu kariery, w dodatku naprawdę udany i wyróżniający się na tle takich produkcji z tamtego okresu jak Juno i Paw czy Oszustwo. Jeżeli to Was jeszcze nie przekonało, dodam, że czarno-białe filmy z reguły doskonale ogląda się w chłodne miesiące, a motywacja jednego z bohaterów historii wyraźnie kojarzy się z późniejszym klasykiem Dwunastu gniewnych ludzi. W filmie Hitchcocka jeden z przysięgłych również nie jest w stanie uwierzyć w winę skazanej na śmierć młodej aktorki, podejrzewanej o zabicie koleżanki po fachu. Sir John Menter (Herbert Marshall) rozpoczyna prywatne śledztwo, a ślady prowadzą go do prawdziwego mordercy, który również przebywa w teatralnym zespole aktorki.

Podejrzenie (1941)

Podejrzenie - Cary Grant i Joan Fontaine (źródło: fanpop)

Ranking filmów Hitchcocka na jesień zamyka kolejny dreszczowiec z Joan Fontaine w roli głównej - i to w dodatku oscarowej! Liczne ujęcia bohaterów targanych porywem wiatru, osnuta mrocznym klimatem historia oraz powielane scenerie wzburzonego morza i surowych klifów sprawiają, że film sprawdzi się podczas seansu w jesienny wieczór. Ponadto gatunek thrillera nieodzownie kojarzy nam się z chłodnymi miesiącami i coraz krótszymi dniami. Trzymające w napięciu aż do ostatniej minuty seansu Podejrzenie opowiada o nieśmiałej Linie McLaindlaw (Joan Fontaine), córce generała, która poślubia praktycznie nieznajomego lekkoducha Johna Aysgartha (Cary Grant). Niedługo po zawarciu małżeństwa mężczyzna zaczyna się dziwnie zachowywać,  a sama Lina nabiera podejrzeń, że partner planuje ją zamordować. W filmie nie brakuje intrygujących rozwiązań technicznych. Do najciekawszych należy z pewnością "podświetlona" szklanka napoju, którą tajemniczy John wnosi po schodach, aby następnie poczęstować ukochaną - w widzu rodzi to obawę, że płyn jest zatruty.

Popularne posty z tego bloga

Zawrót głowy (1958)

Vertigo (źródło: imdb.com) Zawrót głowy to dzieło, które Brytyjski Instytut Filmowy okrzyknął najwybitniejszym filmem wszech czasów. Oparty na powieści duetu pisarskiego Boileau-Narcejac wybitny obraz Alfreda Hitchcocka do dziś budzi zachwyt dzięki perfekcyjnej stronie wizualnej, doskonałemu napięciu, niezapomnianym emocjom i warstwie symbolicznej, udowadniającej niezaprzeczalny artyzm twórcy. Fabuła Vertigo Głównym bohaterem filmu Zawrót głowy jest John „Scottie” Ferguson (James Stewart), cierpiący na akrofobię były detektyw. Na prośbę znajomego z dawnych lat, Gavina Elstera (Tom Helmore), Scottie powraca do zawodu, aby śledzić jego żonę. Madeleine Elster (Kim Novak) zachowuje się dość podejrzanie, wydaje się odrealniona i opętana przez ducha zmarłej babki Carlotty. W czasie prowadzonego śledztwa Scottie ulega urokowi kobiety i zakochuje się w niej – równie szybko ją traci. Madeleine popełnia samobójstwo, rzucając się ze szczytu kościelnej wieży. Od tej pory w każdej napotkane...

Wywiad z Cassidy Alexander, autorką bloga Hitchcock Mask

"Alfred Hitchcock żyje! W kobiecym ciele..." - czytamy na blogu Cassidy Alexander, która zakłada maskę z twarzą mistrza suspensu i fotografuje się na tle kultowych miejsc oraz zabytków, często w śmiałych kreacjach czy kostiumach kąpielowych. Z maską są nierozłączne, zabiera ją na wakacje i do pracy. Z samym Hitchcockiem ma zresztą nieco wspólnego - tak samo jak reżyser uwielbia teriery i podobnie jak jego żona pracuje jako montażystka. Jej konto na Instagramie śledzi kilkaset osób, w których idea Hitchcock Mask budzi skrajne emocje: od rozbawienia przez niepokój i zmieszanie do prawdziwego zachwytu. Osobiście pozostaję pod wielkim wrażeniem Cassidy - zarówno jej prywatnej, niezwykle serdecznej i fascynującej osoby, jak i blogerskiej kreatywności wynikającej z pielęgnowanej od najmłodszych lat pasji do kina mistrza. Poznajcie kobietę, która kryje się za maską Hitchcocka! Thun, Szwajcaria Paula Apanowicz, Blondynka Hitchcocka: Opowiedz nam o sobie. Cassidy Alexander z Hitchcoc...

Rozmowa z Rebeccą McCallum, autorką podcastu Talking Hitchcock

  Rozmowy z pasjonatami i znawcami kina mistrza suspensu potrafią stworzyć nowe pole dla odczytania jego twórczości. Dziś zapraszam Was do przeczytania wywiadu z Rebeccą McCallum - autorką podcastu Talking Hitchcock i szeregu artykułów poświęconych kobiecej perspektywie w dziełach Hitchcocka. Sprawdźcie, co najmocniej fascynuje Rebeccę w stylu Hitcha i dlaczego "Zawrót głowy" jest jej ulubionym filmem. Paula Apanowicz, Blondynka Hitchcocka: Jesteś autorką podcastu Talking Hitchcock poświęconego twórczości i życiu mistrza suspensu. Skąd wzięło się Twoje zainteresowanie kinem Hitchcocka? Rebecca McCallum, Talking Hitchcock: Istnieje wiele aspektów Hitchcocka, które mnie przyciągają i ciągle odkrywam nowe. Niejednoznaczność, która jest obecna w jego twórczości, to dla mnie jedna z głównych zalet. Jego filmy często mogą wydawać się - przynajmniej na pierwszy rzut oka - rozrywkowe, romantyczne i pełne dreszczyku, co na koniec zostaje rozwiązane. Jednak wystarczy jedno spojrzenie ...