Przejdź do głównej zawartości

Hitchcock i jego role cameo

Cameo Hitchcocka - Zagraniczny korespondent (źródło: Pinterest)

Alfred Hitchcock uczynił z ról cameo znak rozpoznawczy swego stylu filmowego, manifestując kontrolę nad całością dzieła. Poszukiwanie mistrza suspensu na ekranie stało się prawdziwą rozrywką dla fanów jego twórczości, a także szeroko rozpowszechnioną ciekawostką wśród miłośników X muzy.

Cameo to krótki udział znanej osoby (np. aktora, muzyka) w filmie lub serialu, zwykle o charakterze humorystycznym. To swoiste "puszczenie oka" w kierunku publiczności. Zanim krótkie występy stały się wyznacznikiem stylu Hitchcocka, praktykował je m.in. D.W. Griffith czy Charlie Chaplin w dramacie Paryżanka (1923). To właśnie ich twórczość stanowiła ogromną inspirację dla samego mistrza suspensu. Cameo odnajdujemy również we współczesnej kinematografii. Reżyser Misery (1990), Rob Reiner pojawił się w epizodycznej roli pilota w swym głośnym thrillerze, a producent i scenarzysta Stan Lee występował w produkcjach Filmowego Uniwersum Marvela.

Hitchcock wystąpił łącznie w 37 filmach fabularnych, z wykluczeniem ról, które najprawdopodobniej odtworzyli aktorzy o podobnej sylwetce (np. w niemym filmie Łatwa cnota z 1928 roku). Po raz pierwszy twórca zagrał rolę cameo w swoim najlepszym filmie niemym Lokator z 1927 roku. "(...) trzeba było wypełnić ekran. Później zrobił się z tego przesąd, a w końcu - stały żart", tłumaczył swą decyzję o rozpoczęciu przygody z cameo mistrz suspensu.

Pierwsze cameo Hitchcocka w filmie Lokator

Należy zaznaczyć, że Hitchcock nie pojawiał się w każdym swoim filmie (wbrew częstym pogłoskom). Cameo nie odnajdziemy np. w Człowieku z wyspy (1929), obrazie Bogaci i dziwni (1932), a także pierwszym filmie reżysera Ogród rozkoszy (1925). Za punkt zwrotny w tej kwestii uznaje się wyjazd Brytyjczyka do Stanów Zjednoczonych i rozpoczęcie hollywoodzkiego etapu kariery produkcją Rebeka (1940). Od tej pory Hitch gościł na ekranie regularnie.

Kilkusekundowe występy cameo Alfreda Hitchcocka przybierały najczęściej formę przechodnia (39 kroków, 1935; Wyznaję, 1953), mężczyzny palącego cygaro (Urzeczona, 1945; Akt oskarżenia, 1947) czy jednej z postaci w tłumie (Człowiek, który wiedział za dużo, 1956; Szał, 1972). Bardzo często mogliśmy też oglądać mistrza suspensu podróżującego z instrumentem (Nieznajomi z pociągu, 1951; Zawrót głowy, 1958). Wyjątkowym cameo była natomiast zapowiedź rozpoczynająca jego Niewłaściwego człowieka (1956). Które z pozostałych cameos zasługują na szczególne wyróżnienie?

Oto mój wybór dziesięciu najpopularniejszych, a zarazem najciekawszych cameos Alfreda Hitchcocka:

Łódź ratunkowa (Lifeboat, 1944)

Cameo Hitchcocka w Łodzi ratunkowej

W Łodzi ratunkowej Hitch stworzył swą najbardziej błyskotliwą rolę cameo. Reżysera możemy zauważyć w reklamie środka na odchudzanie Reduco w gazecie czytanej przez jednego z rozbitków. Daje to przekomiczny efekt, a jednocześnie dowodzi ogromnego dystansu, zważywszy na korpulentną sylwetkę reżysera i jego zdrowotne problemy z nadwagą w życiu prywatnym.

Okno na podwórze (Rear window, 1954)

Cameo w Oknie na podwórze

Rolą cameo w Oknie na podwórze Alfred Hitchcock doskonale zamanifestował własną kontrolę nad dziełem, ilustrując postać mężczyzny nakręcającego zegar w mieszkaniu muzyka, których z ciekawością podgląda bohater grany przez Jamesa Stewarta. "To ja jestem sercem tego filmu" - zdaje się komunikować nam twórca.

Północ, północny zachód (North by Northwest, 1959)

Północ, północny zachód - cameo (źródło: Pinterest)

W Północy, północnym zachodzie Hitchcockowi nie udaje się zdążyć na autobus, co obserwujemy już w otwierającej film scenie. Ciekawostką jest, że niektórzy snują domysły, jakoby mistrz suspensu pojawiał się również w późniejszej sekwencji rozgrywanej w pociągu, przebranego za... kobietę. Są jednak w błędzie. Nie był to Alfred Hitchcock, tylko aktorka Jesslyn Fax, która z całą pewnością mogłaby odgrywać jego siostrę - podobieństwo jest nadzwyczajne!😉

M jak morderstwo (Dial M for Murder, 1954)

Cameo w M jak morderstwo (źródło: Pinterest)

To jedno z ciekawszych i trudniejszych do zauważenia cameos w dorobku Hitchcocka. W M jak morderstwo z głównymi rolami Grace Kelly i Raya Millanda reżyser ukrył się na fotografii wykonanej z okazji zjazdu absolwentów, którą to główny bohater pokazuje dawnemu znajomemu.

Sznur (Rope, 1948)

Cameo w filmie Sznur (źródło: the.hitchcock.zone)

Nie mniej błyskotliwy "występ" mistrza suspensu odnajdziemy w jego dziele Sznur. To być może najtrudniejsze dla widzów cameo Hitchcocka. W jednej ze scen rozmawiający bohaterowie stoją przed oknem, przez które możemy dostrzec świecący na czerwono neon po drugiej stronie ulicy. Co znaczące jego kształt jest wzorowany na sylwetce samego reżysera!

Nieznajomi z pociągu (Strangers on a Train, 1951)

Cameo Hitchcocka - Nieznajomi z pociągu

Wśród najlepiej rozpoznawalnych krótkich występów Hitcha nie mogło zabraknąć tej pozycji. W Nieznajomych z pociągu twórca podróżuje z kontrabasem. Widzimy go, gdy mija się w wejściu do pociągu z główną postacią odgrywaną przez Farleya Grangera. Co ciekawe, to nie pierwszy i ostatni raz, gdy Hitchcockowi w roli cameo towarzyszy jakiś instrument. W Akcie oskarżenia była to wiolonczela, a w Zawrocie głowy trąbka.

Osławiona (Notorious, 1946)

Osławiona - cameo Hitcha (źródło: Pinterest)

W arcydziele z Carym Grantem i Ingrid Bergman w rolach głównych Alfred Hitchcock wystąpił jako spragniony gość na przyjęciu. Jego postać z Osławionej pojawia się w samym centrum kadru i pije szampana, kiedy bohaterowie zbliżają się do baru.

Szantaż (Blackmail, 1929)

Cameo w Szantażu (źródło: Decider)

W swym pierwszym dźwiękowym obrazie Szantaż Hitch musi zmagać się na ekranie z uciążliwym malcem podczas jazdy metrem. Chłopczyk przeszkadza mu w lekturze książki, stale ciągając twórcę za kapelusz, co budzi w nim oczywistą irytację. Cameo w podobnym stylu odnajdziemy w jego późniejszej Rozdartej kurtynie (Torn Curtain, 1966), kiedy to Hitch ponownie mierzy się z dziecięcym problemem: trzymany przez niego na kolanach chłopczyk pozostawia nieprzyjemną niespodziankę w pieluszce.

Ptaki (The Birds, 1963)

Ptaki - cameo Hitchcocka (źródło: Tumblr)

To cameo dotyka w sposób szczególny życia prywatnego Alfreda Hitchcocka. Mistrz suspensu opuszcza w nim sklep zoologiczny w towarzystwie swych dwóch ukochanych psów rasy sealyham terrier: Geoffreya i Stanleya.

Intryga rodzinna (Family Plot, 1976)

Cameo Hitcha w Intrydze rodzinnej (źródło: Open Culture)

W swym ostatnim zrealizowanym filmie Hitchcock pojawia się w bardzo ciekawej formie. W Intrydze rodzinnej widzimy zaledwie cień reżysera, ukrytego za drzwiami urzędu rejestracji urodzin i zgonów. Zacieniony profil mistrza suspensu stał się jego znakiem rozpoznawczym już znacznie wcześniej dzięki występom w serialu Alfred Hitchcock Przedstawia z lat 1955-1962.

Popularne posty z tego bloga

Zawrót głowy (1958)

Vertigo (źródło: imdb.com) Zawrót głowy to dzieło, które Brytyjski Instytut Filmowy okrzyknął najwybitniejszym filmem wszech czasów. Oparty na powieści duetu pisarskiego Boileau-Narcejac wybitny obraz Alfreda Hitchcocka do dziś budzi zachwyt dzięki perfekcyjnej stronie wizualnej, doskonałemu napięciu, niezapomnianym emocjom i warstwie symbolicznej, udowadniającej niezaprzeczalny artyzm twórcy. Fabuła Vertigo Głównym bohaterem filmu Zawrót głowy jest John „Scottie” Ferguson (James Stewart), cierpiący na akrofobię były detektyw. Na prośbę znajomego z dawnych lat, Gavina Elstera (Tom Helmore), Scottie powraca do zawodu, aby śledzić jego żonę. Madeleine Elster (Kim Novak) zachowuje się dość podejrzanie, wydaje się odrealniona i opętana przez ducha zmarłej babki Carlotty. W czasie prowadzonego śledztwa Scottie ulega urokowi kobiety i zakochuje się w niej – równie szybko ją traci. Madeleine popełnia samobójstwo, rzucając się ze szczytu kościelnej wieży. Od tej pory w każdej napotkane...

Wywiad z Cassidy Alexander, autorką bloga Hitchcock Mask

"Alfred Hitchcock żyje! W kobiecym ciele..." - czytamy na blogu Cassidy Alexander, która zakłada maskę z twarzą mistrza suspensu i fotografuje się na tle kultowych miejsc oraz zabytków, często w śmiałych kreacjach czy kostiumach kąpielowych. Z maską są nierozłączne, zabiera ją na wakacje i do pracy. Z samym Hitchcockiem ma zresztą nieco wspólnego - tak samo jak reżyser uwielbia teriery i podobnie jak jego żona pracuje jako montażystka. Jej konto na Instagramie śledzi kilkaset osób, w których idea Hitchcock Mask budzi skrajne emocje: od rozbawienia przez niepokój i zmieszanie do prawdziwego zachwytu. Osobiście pozostaję pod wielkim wrażeniem Cassidy - zarówno jej prywatnej, niezwykle serdecznej i fascynującej osoby, jak i blogerskiej kreatywności wynikającej z pielęgnowanej od najmłodszych lat pasji do kina mistrza. Poznajcie kobietę, która kryje się za maską Hitchcocka! Thun, Szwajcaria Paula Apanowicz, Blondynka Hitchcocka: Opowiedz nam o sobie. Cassidy Alexander z Hitchcoc...

Rozmowa z Rebeccą McCallum, autorką podcastu Talking Hitchcock

  Rozmowy z pasjonatami i znawcami kina mistrza suspensu potrafią stworzyć nowe pole dla odczytania jego twórczości. Dziś zapraszam Was do przeczytania wywiadu z Rebeccą McCallum - autorką podcastu Talking Hitchcock i szeregu artykułów poświęconych kobiecej perspektywie w dziełach Hitchcocka. Sprawdźcie, co najmocniej fascynuje Rebeccę w stylu Hitcha i dlaczego "Zawrót głowy" jest jej ulubionym filmem. Paula Apanowicz, Blondynka Hitchcocka: Jesteś autorką podcastu Talking Hitchcock poświęconego twórczości i życiu mistrza suspensu. Skąd wzięło się Twoje zainteresowanie kinem Hitchcocka? Rebecca McCallum, Talking Hitchcock: Istnieje wiele aspektów Hitchcocka, które mnie przyciągają i ciągle odkrywam nowe. Niejednoznaczność, która jest obecna w jego twórczości, to dla mnie jedna z głównych zalet. Jego filmy często mogą wydawać się - przynajmniej na pierwszy rzut oka - rozrywkowe, romantyczne i pełne dreszczyku, co na koniec zostaje rozwiązane. Jednak wystarczy jedno spojrzenie ...