Przejdź do głównej zawartości

Hitchcock i jego role cameo

Cameo Hitchcocka - Zagraniczny korespondent (źródło: Pinterest)

Alfred Hitchcock uczynił z ról cameo znak rozpoznawczy swego stylu filmowego, manifestując kontrolę nad całością dzieła. Poszukiwanie mistrza suspensu na ekranie stało się prawdziwą rozrywką dla fanów jego twórczości, a także szeroko rozpowszechnioną ciekawostką wśród miłośników X muzy.

Cameo to krótki udział znanej osoby (np. aktora, muzyka) w filmie lub serialu, zwykle o charakterze humorystycznym. To swoiste "puszczenie oka" w kierunku publiczności. Zanim krótkie występy stały się wyznacznikiem stylu Hitchcocka, praktykował je m.in. D.W. Griffith czy Charlie Chaplin w dramacie Paryżanka (1923). To właśnie ich twórczość stanowiła ogromną inspirację dla samego mistrza suspensu. Cameo odnajdujemy również we współczesnej kinematografii. Reżyser Misery (1990), Rob Reiner pojawił się w epizodycznej roli pilota w swym głośnym thrillerze, a producent i scenarzysta Stan Lee występował w produkcjach Filmowego Uniwersum Marvela.

Hitchcock wystąpił łącznie w 37 filmach fabularnych, z wykluczeniem ról, które najprawdopodobniej odtworzyli aktorzy o podobnej sylwetce (np. w niemym filmie Łatwa cnota z 1928 roku). Po raz pierwszy twórca zagrał rolę cameo w swoim najlepszym filmie niemym Lokator z 1927 roku. "(...) trzeba było wypełnić ekran. Później zrobił się z tego przesąd, a w końcu - stały żart", tłumaczył swą decyzję o rozpoczęciu przygody z cameo mistrz suspensu.

Pierwsze cameo Hitchcocka w filmie Lokator

Należy zaznaczyć, że Hitchcock nie pojawiał się w każdym swoim filmie (wbrew częstym pogłoskom). Cameo nie odnajdziemy np. w Człowieku z wyspy (1929), obrazie Bogaci i dziwni (1932), a także pierwszym filmie reżysera Ogród rozkoszy (1925). Za punkt zwrotny w tej kwestii uznaje się wyjazd Brytyjczyka do Stanów Zjednoczonych i rozpoczęcie hollywoodzkiego etapu kariery produkcją Rebeka (1940). Od tej pory Hitch gościł na ekranie regularnie.

Kilkusekundowe występy cameo Alfreda Hitchcocka przybierały najczęściej formę przechodnia (39 kroków, 1935; Wyznaję, 1953), mężczyzny palącego cygaro (Urzeczona, 1945; Akt oskarżenia, 1947) czy jednej z postaci w tłumie (Człowiek, który wiedział za dużo, 1956; Szał, 1972). Bardzo często mogliśmy też oglądać mistrza suspensu podróżującego z instrumentem (Nieznajomi z pociągu, 1951; Zawrót głowy, 1958). Wyjątkowym cameo była natomiast zapowiedź rozpoczynająca jego Niewłaściwego człowieka (1956). Które z pozostałych cameos zasługują na szczególne wyróżnienie?

Oto mój wybór dziesięciu najpopularniejszych, a zarazem najciekawszych cameos Alfreda Hitchcocka:

Łódź ratunkowa (Lifeboat, 1944)

Cameo Hitchcocka w Łodzi ratunkowej

W Łodzi ratunkowej Hitch stworzył swą najbardziej błyskotliwą rolę cameo. Reżysera możemy zauważyć w reklamie środka na odchudzanie Reduco w gazecie czytanej przez jednego z rozbitków. Daje to przekomiczny efekt, a jednocześnie dowodzi ogromnego dystansu, zważywszy na korpulentną sylwetkę reżysera i jego zdrowotne problemy z nadwagą w życiu prywatnym.

Okno na podwórze (Rear window, 1954)

Cameo w Oknie na podwórze

Rolą cameo w Oknie na podwórze Alfred Hitchcock doskonale zamanifestował własną kontrolę nad dziełem, ilustrując postać mężczyzny nakręcającego zegar w mieszkaniu muzyka, których z ciekawością podgląda bohater grany przez Jamesa Stewarta. "To ja jestem sercem tego filmu" - zdaje się komunikować nam twórca.

Północ, północny zachód (North by Northwest, 1959)

Północ, północny zachód - cameo (źródło: Pinterest)

W Północy, północnym zachodzie Hitchcockowi nie udaje się zdążyć na autobus, co obserwujemy już w otwierającej film scenie. Ciekawostką jest, że niektórzy snują domysły, jakoby mistrz suspensu pojawiał się również w późniejszej sekwencji rozgrywanej w pociągu, przebranego za... kobietę. Są jednak w błędzie. Nie był to Alfred Hitchcock, tylko aktorka Jesslyn Fax, która z całą pewnością mogłaby odgrywać jego siostrę - podobieństwo jest nadzwyczajne!😉

M jak morderstwo (Dial M for Murder, 1954)

Cameo w M jak morderstwo (źródło: Pinterest)

To jedno z ciekawszych i trudniejszych do zauważenia cameos w dorobku Hitchcocka. W M jak morderstwo z głównymi rolami Grace Kelly i Raya Millanda reżyser ukrył się na fotografii wykonanej z okazji zjazdu absolwentów, którą to główny bohater pokazuje dawnemu znajomemu.

Sznur (Rope, 1948)

Cameo w filmie Sznur (źródło: the.hitchcock.zone)

Nie mniej błyskotliwy "występ" mistrza suspensu odnajdziemy w jego dziele Sznur. To być może najtrudniejsze dla widzów cameo Hitchcocka. W jednej ze scen rozmawiający bohaterowie stoją przed oknem, przez które możemy dostrzec świecący na czerwono neon po drugiej stronie ulicy. Co znaczące jego kształt jest wzorowany na sylwetce samego reżysera!

Nieznajomi z pociągu (Strangers on a Train, 1951)

Cameo Hitchcocka - Nieznajomi z pociągu

Wśród najlepiej rozpoznawalnych krótkich występów Hitcha nie mogło zabraknąć tej pozycji. W Nieznajomych z pociągu twórca podróżuje z kontrabasem. Widzimy go, gdy mija się w wejściu do pociągu z główną postacią odgrywaną przez Farleya Grangera. Co ciekawe, to nie pierwszy i ostatni raz, gdy Hitchcockowi w roli cameo towarzyszy jakiś instrument. W Akcie oskarżenia była to wiolonczela, a w Zawrocie głowy trąbka.

Osławiona (Notorious, 1946)

Osławiona - cameo Hitcha (źródło: Pinterest)

W arcydziele z Carym Grantem i Ingrid Bergman w rolach głównych Alfred Hitchcock wystąpił jako spragniony gość na przyjęciu. Jego postać z Osławionej pojawia się w samym centrum kadru i pije szampana, kiedy bohaterowie zbliżają się do baru.

Szantaż (Blackmail, 1929)

Cameo w Szantażu (źródło: Decider)

W swym pierwszym dźwiękowym obrazie Szantaż Hitch musi zmagać się na ekranie z uciążliwym malcem podczas jazdy metrem. Chłopczyk przeszkadza mu w lekturze książki, stale ciągając twórcę za kapelusz, co budzi w nim oczywistą irytację. Cameo w podobnym stylu odnajdziemy w jego późniejszej Rozdartej kurtynie (Torn Curtain, 1966), kiedy to Hitch ponownie mierzy się z dziecięcym problemem: trzymany przez niego na kolanach chłopczyk pozostawia nieprzyjemną niespodziankę w pieluszce.

Ptaki (The Birds, 1963)

Ptaki - cameo Hitchcocka (źródło: Tumblr)

To cameo dotyka w sposób szczególny życia prywatnego Alfreda Hitchcocka. Mistrz suspensu opuszcza w nim sklep zoologiczny w towarzystwie swych dwóch ukochanych psów rasy sealyham terrier: Geoffreya i Stanleya.

Intryga rodzinna (Family Plot, 1976)

Cameo Hitcha w Intrydze rodzinnej (źródło: Open Culture)

W swym ostatnim zrealizowanym filmie Hitchcock pojawia się w bardzo ciekawej formie. W Intrydze rodzinnej widzimy zaledwie cień reżysera, ukrytego za drzwiami urzędu rejestracji urodzin i zgonów. Zacieniony profil mistrza suspensu stał się jego znakiem rozpoznawczym już znacznie wcześniej dzięki występom w serialu Alfred Hitchcock Przedstawia z lat 1955-1962.

Popularne posty z tego bloga

Zawrót głowy (1958)

Vertigo (źródło: imdb.com) Zawrót głowy to dzieło, które Brytyjski Instytut Filmowy okrzyknął najwybitniejszym filmem wszech czasów. Oparty na powieści duetu pisarskiego Boileau-Narcejac wybitny obraz Alfreda Hitchcocka do dziś budzi zachwyt dzięki perfekcyjnej stronie wizualnej, doskonałemu napięciu, niezapomnianym emocjom i warstwie symbolicznej, udowadniającej niezaprzeczalny artyzm twórcy. Fabuła Vertigo Głównym bohaterem filmu Zawrót głowy jest John „Scottie” Ferguson (James Stewart), cierpiący na akrofobię były detektyw. Na prośbę znajomego z dawnych lat, Gavina Elstera (Tom Helmore), Scottie powraca do zawodu, aby śledzić jego żonę. Madeleine Elster (Kim Novak) zachowuje się dość podejrzanie, wydaje się odrealniona i opętana przez ducha zmarłej babki Carlotty. W czasie prowadzonego śledztwa Scottie ulega urokowi kobiety i zakochuje się w niej – równie szybko ją traci. Madeleine popełnia samobójstwo, rzucając się ze szczytu kościelnej wieży. Od tej pory w każdej napotkane...

Kalendarz Filmowy 2025 - współpraca

Już jest  - Kalendarz Filmowy na 2025 rok od wydawnictwa Codziennie Jedna Historia! Znalazły się w nim artykuły mojego autorstwa. Nie zabrakło oczywiście tekstu poświęconego życiu i twórczości mistrza suspensu w kontekście jego... ekscentrycznej natury. Zaprojektowany z najwyższą dbałością o szczegóły Kalendarz Filmowy na 2025 rok jest bogaty w filmowe ciekawostki, cytaty i felietony znawców oraz pasjonatów kina. Całość dopełniają piękne, tematyczne ilustracje Adama Kosika i Konrada Kunca. Na 300 stronach kalendarza przeczytacie również artykuły mojego autorstwa: 📽 "Ekscentryzm i groza idą w parze" o Alfredzie Hitchcocku, 📽 100 lat "Gorączki złota" Charliego Chaplina, 📽 "Kubrickowskie unde malum?" o twórczości Stanleya Kubricka i wątku pochodzenia zła naznaczającym jego kino, 📽 "Kobieta za kamerą" o Idzie Lupino. Nietuzinkowy kalendarz filmowy w twardej oprawie i z przejrzystym miejscem na notatki okaże się trafionym pomysłem na świąteczny (i...

Rebeka (1940)

Rebeka 1940 (źródło: Pinterest) Rebeka , pierwszy amerykański film Hitchcocka, to jego jedyna produkcja uhonorowana Oscarem, a także wierna ekranizacja głośnej powieści Daphne du Maurier. To dogłębne studium obsesji, inspirowana psychoanalizą historia o kobiecie poszukującej własnej tożsamości, a w końcu romantyczne dzieje dwojga kochanków osnute atmosferą grozy. Utrzymana w gotyckim klimacie opowieść odniosła sukces artystyczny i komercyjny, do dziś porażając doskonale stopniowanym napięciem czy wybitnym aktorstwem. Krytyk filmowy The New Yorker John Mosher, tak pisał o twórcy i jego dziele: "(Hitchcock) ciężko pracował, aby uchwycić każdy tragiczny lub złowieszczy niuans i zaprezentował romans, który, jak sądzę, jest jeszcze bardziej poruszający niż powieść". Hitchcock vs. Selznick Producent David O. Selznick (ten od Przeminęło z wiatrem ) był jedną z najważniejszych postaci starego Hollywood, a jego biznesowy spryt i doskonałe rozumienie oczekiwań publiczności niejednokro...