Przejdź do głównej zawartości

Audrey Hepburn w filmie Hitchcocka?

 

Audrey Hepburn mogła wystąpić w filmie mistrza suspensu. Niestety, kontrowersyjna scena gwałtu rozpisana w scenariuszu sekretnego projektu Hitchcocka, skutecznie odwiodła aktorkę od podjęcia pozytywnej decyzji, a sam film No Bail for the Judge nigdy nie ujrzał światła dziennego.

Hitch, Audrey i sekretny projekt No Bail for the Judge

W 1959 roku Alfred Hitchcock pracował nad nowym (jak miało się okazać - nigdy nieukończonym) projektem. Była to adaptacja powieści Henry'ego Cecila No Bail for the Judge. Produkcja miała rozgrywać się w Londynie, a główna rola kobieca przypaść w udziale Audrey Hepburn. W tamtym czasie aktorka była na szczycie za sprawą romantycznych hitów Rzymskie wakacje, Sabrina, Miłość po południu czy musicalu Zabawna buzia. Publiczność pokochała ją za prezentowaną na ekranie niewinność, wrodzoną klasę, a także naturalny styl gry, który doceniła również krytyka. Dość wspomnieć, że w 1954 roku w ręce Audrey Hepburn powędrowała prestiżowa statuetka Oscara.

"Jestem przygotowany na obsadzenie głównej roli chłodną brunetką - jeżeli taką spotkam", powiedział angielskiej prasie Hitchcock. Jego komentarz nawiązywał oczywiście do terminu blondynka Hitchcocka, czyli jasnowłosej, chłodnej piękności, pojawiającej się w większości jego utworów.

Audrey Hepburn zbiegiem okoliczności czytająca książkę Hitchcocka w filmie "Jak ukraść milion dolarów" (reż. William Wyler, 1966; źródło: Pinterest)

Wielu biografów wskazuje, że gdyby projekt No Bail for the Judge został doprowadzony do końca, mógłby aspirować do miana jednego z najwybitniejszych dzieł reżysera. Audrey Hepburn reagowała entuzjastycznie na wieść o możliwości wystąpienie w dziele samego mistrza. Aktorka zmieniła jednak swoje zdanie po zapoznaniu się ze scenariuszem, czego powodem była kontrowersyjna scena gwałtu jej bohaterki.

Chłodna brunetka odrzuca angaż

W tamtym czasie Audrey Hepburn słynęła z ról subtelnych, uczuciowych i spokojnych postaci komedii romantycznych, a przełamanie ukutego wizerunku mogłoby, zdaniem agentów, zaszkodzić jej obiecującej karierze. Warto mieć na uwadze, że zamieszanie wokół angażu do filmu Hitchcocka miało miejsce na dwa lata przed słynnym Śniadaniem u Tiffany'ego, gdzie gwiazda wcieliła się w nie mniej problematyczną bohaterkę będącą utrzymanką bogatych mężczyzn, a także, zanim dowiodła swego potencjału dramatycznego takimi produkcjami, jak Niewiniątka czy Doczekać zmroku.

Kilka dni po otrzymaniu scenariusza aktorka zażądała czasu, by "odzyskać równowagę psychiczną". Wyjechała wówczas do swojej szwajcarskiej posiadłości, z której wysłano do Hitchcocka wiadomość o ciąży Audrey oraz oficjalną odmowę.

Hitchcock wydał na No Bail for the Judge ponad 200 000 $. Po rezygnacji Audrey Hepburn nie zamierzał jednak przeprowadzać kolejnego castingu. Władze Paramountu nie kryły swojego niezadowolenia z powodu zaniechania projektu. "Jeśli będziemy kontynuować produkcję, stracimy trzy miliony" - odpowiadał Hitchcock, co ostatecznie wstrzymało kolejne naciski ze strony wytwórni. Tym samym No Bail for the Judge nigdy nie ujrzało światła dziennego.

"Historia zakonnicy"

Audrey przywdziewa habit

Co znamienne, w tym samym 1959 roku na ekrany kin weszła Historia zakonnicy z wymagającą i mistrzowską kreacją Audrey Hepburn. Sportretowała tu siostrę zakonną stawiającą czoła mrocznej, klasztornej rzeczywistości.

Premiera zbiegła się w czasie z najnowszym dziełem spod ręki mistrza suspensu, Północ, północny zachód. I kiedy dramat z Hepburn w roli głównej zdobywał najwyższe filmowe wyróżnienia, obraz Hitchcocka dziś uznawany za żelazną klasykę i jedno z jego największych osiągnięć, tamtego roku pozostawał nieco w tyle. Biografowie, osoby ze środowiska Hitchcocka, a w końcu sam reżyser byli zgodni co do tego, że wydarzenia przybierały niezwykle ironiczny ton...

Popularne posty z tego bloga

Zawrót głowy (1958)

Vertigo (źródło: imdb.com) Zawrót głowy to dzieło, które Brytyjski Instytut Filmowy okrzyknął najwybitniejszym filmem wszech czasów. Oparty na powieści duetu pisarskiego Boileau-Narcejac wybitny obraz Alfreda Hitchcocka do dziś budzi zachwyt dzięki perfekcyjnej stronie wizualnej, doskonałemu napięciu, niezapomnianym emocjom i warstwie symbolicznej, udowadniającej niezaprzeczalny artyzm twórcy. Fabuła Vertigo Głównym bohaterem filmu Zawrót głowy jest John „Scottie” Ferguson (James Stewart), cierpiący na akrofobię były detektyw. Na prośbę znajomego z dawnych lat, Gavina Elstera (Tom Helmore), Scottie powraca do zawodu, aby śledzić jego żonę. Madeleine Elster (Kim Novak) zachowuje się dość podejrzanie, wydaje się odrealniona i opętana przez ducha zmarłej babki Carlotty. W czasie prowadzonego śledztwa Scottie ulega urokowi kobiety i zakochuje się w niej – równie szybko ją traci. Madeleine popełnia samobójstwo, rzucając się ze szczytu kościelnej wieży. Od tej pory w każdej napotkane...

Wywiad z Cassidy Alexander, autorką bloga Hitchcock Mask

"Alfred Hitchcock żyje! W kobiecym ciele..." - czytamy na blogu Cassidy Alexander, która zakłada maskę z twarzą mistrza suspensu i fotografuje się na tle kultowych miejsc oraz zabytków, często w śmiałych kreacjach czy kostiumach kąpielowych. Z maską są nierozłączne, zabiera ją na wakacje i do pracy. Z samym Hitchcockiem ma zresztą nieco wspólnego - tak samo jak reżyser uwielbia teriery i podobnie jak jego żona pracuje jako montażystka. Jej konto na Instagramie śledzi kilkaset osób, w których idea Hitchcock Mask budzi skrajne emocje: od rozbawienia przez niepokój i zmieszanie do prawdziwego zachwytu. Osobiście pozostaję pod wielkim wrażeniem Cassidy - zarówno jej prywatnej, niezwykle serdecznej i fascynującej osoby, jak i blogerskiej kreatywności wynikającej z pielęgnowanej od najmłodszych lat pasji do kina mistrza. Poznajcie kobietę, która kryje się za maską Hitchcocka! Thun, Szwajcaria Paula Apanowicz, Blondynka Hitchcocka: Opowiedz nam o sobie. Cassidy Alexander z Hitchcoc...

Rozmowa z Rebeccą McCallum, autorką podcastu Talking Hitchcock

  Rozmowy z pasjonatami i znawcami kina mistrza suspensu potrafią stworzyć nowe pole dla odczytania jego twórczości. Dziś zapraszam Was do przeczytania wywiadu z Rebeccą McCallum - autorką podcastu Talking Hitchcock i szeregu artykułów poświęconych kobiecej perspektywie w dziełach Hitchcocka. Sprawdźcie, co najmocniej fascynuje Rebeccę w stylu Hitcha i dlaczego "Zawrót głowy" jest jej ulubionym filmem. Paula Apanowicz, Blondynka Hitchcocka: Jesteś autorką podcastu Talking Hitchcock poświęconego twórczości i życiu mistrza suspensu. Skąd wzięło się Twoje zainteresowanie kinem Hitchcocka? Rebecca McCallum, Talking Hitchcock: Istnieje wiele aspektów Hitchcocka, które mnie przyciągają i ciągle odkrywam nowe. Niejednoznaczność, która jest obecna w jego twórczości, to dla mnie jedna z głównych zalet. Jego filmy często mogą wydawać się - przynajmniej na pierwszy rzut oka - rozrywkowe, romantyczne i pełne dreszczyku, co na koniec zostaje rozwiązane. Jednak wystarczy jedno spojrzenie ...