Przejdź do głównej zawartości

Audrey Hepburn w filmie Hitchcocka?

 

Audrey Hepburn mogła wystąpić w filmie mistrza suspensu. Niestety, kontrowersyjna scena gwałtu rozpisana w scenariuszu sekretnego projektu Hitchcocka, skutecznie odwiodła aktorkę od podjęcia pozytywnej decyzji, a sam film No Bail for the Judge nigdy nie ujrzał światła dziennego.

Hitch, Audrey i sekretny projekt No Bail for the Judge

W 1959 roku Alfred Hitchcock pracował nad nowym (jak miało się okazać - nigdy nieukończonym) projektem. Była to adaptacja powieści Henry'ego Cecila No Bail for the Judge. Produkcja miała rozgrywać się w Londynie, a główna rola kobieca przypaść w udziale Audrey Hepburn. W tamtym czasie aktorka była na szczycie za sprawą romantycznych hitów Rzymskie wakacje, Sabrina, Miłość po południu czy musicalu Zabawna buzia. Publiczność pokochała ją za prezentowaną na ekranie niewinność, wrodzoną klasę, a także naturalny styl gry, który doceniła również krytyka. Dość wspomnieć, że w 1954 roku w ręce Audrey Hepburn powędrowała prestiżowa statuetka Oscara.

"Jestem przygotowany na obsadzenie głównej roli chłodną brunetką - jeżeli taką spotkam", powiedział angielskiej prasie Hitchcock. Jego komentarz nawiązywał oczywiście do terminu blondynka Hitchcocka, czyli jasnowłosej, chłodnej piękności, pojawiającej się w większości jego utworów.

Audrey Hepburn zbiegiem okoliczności czytająca książkę Hitchcocka w filmie "Jak ukraść milion dolarów" (reż. William Wyler, 1966; źródło: Pinterest)

Wielu biografów wskazuje, że gdyby projekt No Bail for the Judge został doprowadzony do końca, mógłby aspirować do miana jednego z najwybitniejszych dzieł reżysera. Audrey Hepburn reagowała entuzjastycznie na wieść o możliwości wystąpienie w dziele samego mistrza. Aktorka zmieniła jednak swoje zdanie po zapoznaniu się ze scenariuszem, czego powodem była kontrowersyjna scena gwałtu jej bohaterki.

Chłodna brunetka odrzuca angaż

W tamtym czasie Audrey Hepburn słynęła z ról subtelnych, uczuciowych i spokojnych postaci komedii romantycznych, a przełamanie ukutego wizerunku mogłoby, zdaniem agentów, zaszkodzić jej obiecującej karierze. Warto mieć na uwadze, że zamieszanie wokół angażu do filmu Hitchcocka miało miejsce na dwa lata przed słynnym Śniadaniem u Tiffany'ego, gdzie gwiazda wcieliła się w nie mniej problematyczną bohaterkę będącą utrzymanką bogatych mężczyzn, a także, zanim dowiodła swego potencjału dramatycznego takimi produkcjami, jak Niewiniątka czy Doczekać zmroku.

Kilka dni po otrzymaniu scenariusza aktorka zażądała czasu, by "odzyskać równowagę psychiczną". Wyjechała wówczas do swojej szwajcarskiej posiadłości, z której wysłano do Hitchcocka wiadomość o ciąży Audrey oraz oficjalną odmowę.

Hitchcock wydał na No Bail for the Judge ponad 200 000 $. Po rezygnacji Audrey Hepburn nie zamierzał jednak przeprowadzać kolejnego castingu. Władze Paramountu nie kryły swojego niezadowolenia z powodu zaniechania projektu. "Jeśli będziemy kontynuować produkcję, stracimy trzy miliony" - odpowiadał Hitchcock, co ostatecznie wstrzymało kolejne naciski ze strony wytwórni. Tym samym No Bail for the Judge nigdy nie ujrzało światła dziennego.

"Historia zakonnicy"

Audrey przywdziewa habit

Co znamienne, w tym samym 1959 roku na ekrany kin weszła Historia zakonnicy z wymagającą i mistrzowską kreacją Audrey Hepburn. Sportretowała tu siostrę zakonną stawiającą czoła mrocznej, klasztornej rzeczywistości.

Premiera zbiegła się w czasie z najnowszym dziełem spod ręki mistrza suspensu, Północ, północny zachód. I kiedy dramat z Hepburn w roli głównej zdobywał najwyższe filmowe wyróżnienia, obraz Hitchcocka dziś uznawany za żelazną klasykę i jedno z jego największych osiągnięć, tamtego roku pozostawał nieco w tyle. Biografowie, osoby ze środowiska Hitchcocka, a w końcu sam reżyser byli zgodni co do tego, że wydarzenia przybierały niezwykle ironiczny ton...

Popularne posty z tego bloga

Zawrót głowy (1958)

Vertigo (źródło: imdb.com) Zawrót głowy to dzieło, które Brytyjski Instytut Filmowy okrzyknął najwybitniejszym filmem wszech czasów. Oparty na powieści duetu pisarskiego Boileau-Narcejac wybitny obraz Alfreda Hitchcocka do dziś budzi zachwyt dzięki perfekcyjnej stronie wizualnej, doskonałemu napięciu, niezapomnianym emocjom i warstwie symbolicznej, udowadniającej niezaprzeczalny artyzm twórcy. Fabuła Vertigo Głównym bohaterem filmu Zawrót głowy jest John „Scottie” Ferguson (James Stewart), cierpiący na akrofobię były detektyw. Na prośbę znajomego z dawnych lat, Gavina Elstera (Tom Helmore), Scottie powraca do zawodu, aby śledzić jego żonę. Madeleine Elster (Kim Novak) zachowuje się dość podejrzanie, wydaje się odrealniona i opętana przez ducha zmarłej babki Carlotty. W czasie prowadzonego śledztwa Scottie ulega urokowi kobiety i zakochuje się w niej – równie szybko ją traci. Madeleine popełnia samobójstwo, rzucając się ze szczytu kościelnej wieży. Od tej pory w każdej napotkane...

Kalendarz Filmowy 2025 - współpraca

Już jest  - Kalendarz Filmowy na 2025 rok od wydawnictwa Codziennie Jedna Historia! Znalazły się w nim artykuły mojego autorstwa. Nie zabrakło oczywiście tekstu poświęconego życiu i twórczości mistrza suspensu w kontekście jego... ekscentrycznej natury. Zaprojektowany z najwyższą dbałością o szczegóły Kalendarz Filmowy na 2025 rok jest bogaty w filmowe ciekawostki, cytaty i felietony znawców oraz pasjonatów kina. Całość dopełniają piękne, tematyczne ilustracje Adama Kosika i Konrada Kunca. Na 300 stronach kalendarza przeczytacie również artykuły mojego autorstwa: 📽 "Ekscentryzm i groza idą w parze" o Alfredzie Hitchcocku, 📽 100 lat "Gorączki złota" Charliego Chaplina, 📽 "Kubrickowskie unde malum?" o twórczości Stanleya Kubricka i wątku pochodzenia zła naznaczającym jego kino, 📽 "Kobieta za kamerą" o Idzie Lupino. Nietuzinkowy kalendarz filmowy w twardej oprawie i z przejrzystym miejscem na notatki okaże się trafionym pomysłem na świąteczny (i...

Rebeka (1940)

Rebeka 1940 (źródło: Pinterest) Rebeka , pierwszy amerykański film Hitchcocka, to jego jedyna produkcja uhonorowana Oscarem, a także wierna ekranizacja głośnej powieści Daphne du Maurier. To dogłębne studium obsesji, inspirowana psychoanalizą historia o kobiecie poszukującej własnej tożsamości, a w końcu romantyczne dzieje dwojga kochanków osnute atmosferą grozy. Utrzymana w gotyckim klimacie opowieść odniosła sukces artystyczny i komercyjny, do dziś porażając doskonale stopniowanym napięciem czy wybitnym aktorstwem. Krytyk filmowy The New Yorker John Mosher, tak pisał o twórcy i jego dziele: "(Hitchcock) ciężko pracował, aby uchwycić każdy tragiczny lub złowieszczy niuans i zaprezentował romans, który, jak sądzę, jest jeszcze bardziej poruszający niż powieść". Hitchcock vs. Selznick Producent David O. Selznick (ten od Przeminęło z wiatrem ) był jedną z najważniejszych postaci starego Hollywood, a jego biznesowy spryt i doskonałe rozumienie oczekiwań publiczności niejednokro...