Przejdź do głównej zawartości

25. Festiwal Filmu Niemego - Blondynka Hitchcocka patronem medialnym pokazu "Lokatora"


25. edycja Festiwalu Filmu Niemego pod hasłem: "Amanci, komicy, herosi ekranu" obfituje w perełki nieudźwiękowionej epoki X muzy. Obok dzieł Friedricha Wilhelma Murnaua, Charliego Chaplina, Bustera Keatona czy Roberta Wiene nie zabraknie hitchcockowskiego akcentu. Pokaz "Lokatora" (1927) z muzyką na żywo odbędzie się już 8 grudnia o godz. 20:30 w krakowskim Kinie Pod Baranami. Blondynka Hitchcocka objęła hitchcockowskie wydarzenie patronatem medialnym.

Inspirowany niemieckim ekspresjonizmem i zbrodniami Kuby Rozpruwacza "Lokator" to najlepszy film niemy Alfreda Hitchcocka wypełniony po ostatni kadr suspensem. To dzieło kształtujące styl mistrza - wprowadzające naczelną postać jasnowłosej protagonistki, klimat zbrodni przeplatany z romantycznym wątkiem, motyw niezawinionej winy, a także charakterystyczne dla kina Brytyjczyka występy cameo.

To w "Lokatorze" Hitchcock po raz pierwszy pojawił się na ekranie w epizodycznej roli. Swoją decyzję tłumaczył później słowami: "(...) trzeba było wypełnić ekran. Później zrobił się z tego przesąd, a w końcu - stały żart". Cameo mistrza suspensu we własnych filmach stało się swoistym odautorskim podpisem, a jego poszukiwanie na ekranie - rozrywką dla kinomaniaków.

Główną rolę tajemniczego przybysza wykreował w filmie walijski aktor, kompozytor i dramatopisarz Ivor Novello. Aktor współpracował z Hitchem również przy okazji niemego obrazu "Na równi pochyłej" (1927), w której wcielił się w młodzieńca, którego niesłuszne oskarżenie prowadzi na samo dno moralne.

Blondynka Hitchcocka jest patronem medialnym pokazu "Lokatora" (1927) z muzyką na żywo Michała Jacaszka, który odbędzie się 8 grudnia o godz. 20:30 w Kinie Pod Baranami. Szczegóły i bilety dostępne pod linkiem - klik 📽

"Lokator" Hitchcocka to niejedyna festiwalowa perełka. W repertuarze znajdziemy m.in.:

📌 poruszającego "Portiera z hotelu Atlantic" (1924) Friedricha Wilhelma Murnaua z ikoniczną kreacją Emila Janningsa,

📌 oniryczny i ekspresjonistyczny "Gabinet doktora Caligari" (1920) Roberta Wiene,

📌 obraz z uśmiechem, a może i łezką, czyli "Brzdąca" (1921) Charliego Chaplina,

📌 melodramatyczne "Poza skałami" (1922) Sama Wooda z duetem największych gwiazd kina niemego: Glorii Swanson i Rudolpha Valentino,

📌 "Demona cyrku" (1927) Toda Browninga ze wstrząsającą kreacją "człowieka tysiąca twarzy" Lona Chaneya. Partnerowała mu młodziutka Joan Crawford - o ich współpracy pisałam więcej w ostatniej książce "Najwięksi skandaliści złotej ery Hollywood". To jeden z moich ulubionych filmów niemych. Historia zarówno niepokojąca, jak i na swój sposób... tragicznie romantyczna.

Jak piszą Organizatorzy: Festiwal w poprzednich edycjach wielokrotnie przedstawiał wspaniałe aktorki - divy kina niemego. Tym razem światła festiwalowych reflektorów zostaną skierowane na wielkich gwiazdorów tamtej epoki: Rudolpha Valentino, Johna Gilberta, Douglasa Fairbanksa, Bustera Keatona, Charliego Chaplina, Wernera Kraussa. Awanturnicy, amanci, komicy, herosi - świat ich postaci jest bogaty i różnorodny. To prawdziwe legendy ekranu.

25. Festiwal Filmu Niemego odbędzie się pod hasłem: "Amanci, komicy, herosi ekranu" w dniach 5-8 grudnia 2024 roku.

Pokazy filmów (w większości z muzyką na żywo) odbędą się w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha oraz Kinie Pod Baranami w Krakowie.

(Współpraca patronacka, źródło zdjęć: materiały prasowe Organizatora)

Popularne posty z tego bloga

Zawrót głowy (1958)

Vertigo (źródło: imdb.com) Zawrót głowy to dzieło, które Brytyjski Instytut Filmowy okrzyknął najwybitniejszym filmem wszech czasów. Oparty na powieści duetu pisarskiego Boileau-Narcejac wybitny obraz Alfreda Hitchcocka do dziś budzi zachwyt dzięki perfekcyjnej stronie wizualnej, doskonałemu napięciu, niezapomnianym emocjom i warstwie symbolicznej, udowadniającej niezaprzeczalny artyzm twórcy. Fabuła Vertigo Głównym bohaterem filmu Zawrót głowy jest John „Scottie” Ferguson (James Stewart), cierpiący na akrofobię były detektyw. Na prośbę znajomego z dawnych lat, Gavina Elstera (Tom Helmore), Scottie powraca do zawodu, aby śledzić jego żonę. Madeleine Elster (Kim Novak) zachowuje się dość podejrzanie, wydaje się odrealniona i opętana przez ducha zmarłej babki Carlotty. W czasie prowadzonego śledztwa Scottie ulega urokowi kobiety i zakochuje się w niej – równie szybko ją traci. Madeleine popełnia samobójstwo, rzucając się ze szczytu kościelnej wieży. Od tej pory w każdej napotkane...

Kalendarz Filmowy 2025 - współpraca

Już jest  - Kalendarz Filmowy na 2025 rok od wydawnictwa Codziennie Jedna Historia! Znalazły się w nim artykuły mojego autorstwa. Nie zabrakło oczywiście tekstu poświęconego życiu i twórczości mistrza suspensu w kontekście jego... ekscentrycznej natury. Zaprojektowany z najwyższą dbałością o szczegóły Kalendarz Filmowy na 2025 rok jest bogaty w filmowe ciekawostki, cytaty i felietony znawców oraz pasjonatów kina. Całość dopełniają piękne, tematyczne ilustracje Adama Kosika i Konrada Kunca. Na 300 stronach kalendarza przeczytacie również artykuły mojego autorstwa: 📽 "Ekscentryzm i groza idą w parze" o Alfredzie Hitchcocku, 📽 100 lat "Gorączki złota" Charliego Chaplina, 📽 "Kubrickowskie unde malum?" o twórczości Stanleya Kubricka i wątku pochodzenia zła naznaczającym jego kino, 📽 "Kobieta za kamerą" o Idzie Lupino. Nietuzinkowy kalendarz filmowy w twardej oprawie i z przejrzystym miejscem na notatki okaże się trafionym pomysłem na świąteczny (i...

Rebeka (1940)

Rebeka 1940 (źródło: Pinterest) Rebeka , pierwszy amerykański film Hitchcocka, to jego jedyna produkcja uhonorowana Oscarem, a także wierna ekranizacja głośnej powieści Daphne du Maurier. To dogłębne studium obsesji, inspirowana psychoanalizą historia o kobiecie poszukującej własnej tożsamości, a w końcu romantyczne dzieje dwojga kochanków osnute atmosferą grozy. Utrzymana w gotyckim klimacie opowieść odniosła sukces artystyczny i komercyjny, do dziś porażając doskonale stopniowanym napięciem czy wybitnym aktorstwem. Krytyk filmowy The New Yorker John Mosher, tak pisał o twórcy i jego dziele: "(Hitchcock) ciężko pracował, aby uchwycić każdy tragiczny lub złowieszczy niuans i zaprezentował romans, który, jak sądzę, jest jeszcze bardziej poruszający niż powieść". Hitchcock vs. Selznick Producent David O. Selznick (ten od Przeminęło z wiatrem ) był jedną z najważniejszych postaci starego Hollywood, a jego biznesowy spryt i doskonałe rozumienie oczekiwań publiczności niejednokro...