Wyznaję
to bardzo osobista produkcja Alfreda Hitchcocka, której powaga i doniosłość
wynika z osadzenia narracji w obszarze tematyki religijnej. Historia ojca
Logana rozdartego między zobowiązaniem względem Boga a obowiązkiem wobec
ludzkiego prawa, staje się źródłem dylematu moralnego, na którego doświadczenie
jesteśmy skazani, uznając istnienie wolnej woli.
Krzyż Ojca Logana
Alfred Hitchcock był twórcą, dla którego kwestie moralne stanowiły ważny punkt
odniesienia filmowej historii. Jego dzieła obracają się wokół opozycji dobra i
zła, prawdy i fałszu, przedstawiają problem moralnej odpowiedzialności, a także
dramat człowieka zobligowanego do konieczności podejmowania wyborów. Hitchcock
wskazywał na samotność człowieka, towarzyszącą jego walce z systemem
sprawiedliwości i wewnętrznemu starciu racji moralnych. Dodatkowo skomplikowane
powiązania społeczne łączące bohaterów utrudniają im moralnie dobre działanie.
Używane przez niego środki techniczne, w tym chwyt suspensu czy operowanie cieniem,
uwydatniają tragizm człowieka wynikający z jego problemów natury etycznej.
Hitchcock,
będący gorliwym katolikiem przez całe życie, wiąże moralny wymiar własnej
twórczości z aspektem teologicznym. W wielu jego filmach (39 kroków, Niewłaściwy
człowiek) można zauważyć osobiste przekonanie reżysera o istnieniu boskiej
opatrzności w świecie. Eric Rohmer i Claude Chabrol, jedni z bardziej znanych
badaczy kina Hitchcocka, dostrzegli źródło zainteresowania tematyką moralną w
religijności mistrza suspensu.
I Confess, 1953 (źródło: imdb.com) |
Wyznaję to film, w którym kwestie etyczne tworzą podstawę dla jego późniejszej interpretacji. Historia duchownego jest zobrazowaniem książkowego przykładu dylematu moralnego, a więc takiej sytuacji, w której musimy wybrać jedno z dwóch tak samo ważnych działań, opartych na często wykluczających się wartościach moralnych. To równorzędność powinności, z których żadna nie może być przedłożona nad drugą. Sytuacja dylematyczna jest więc ludzkim dramatem, w którym dokonany przez człowieka wybór może skutkować poczuciem winy i żalu.
Estetyka noir w Wyznaję (źródło: classicfilmnoir.com) |
Problem księdza
Logana (w tej roli Montgomery Clift) wynika z wyznania kościelnego dozorcy,
który w czasie spowiedzi przyznaje się do zabójstwa. Z jednej strony duchowny
powinien powiadomić policję o zbrodni, do czego zobowiązuje go ludzkie prawo,
ale z drugiej – jest złączony przysięgą z Bogiem, musi przestrzegać tajemnicy
spowiedzi, a zatem: milczeć.
Dramatyczne
położenie ojca Logana komplikuje ponadto uznanie go za głównego podejrzanego w
sprawie o morderstwo. Ksiądz musi więc udowodnić własną niewinność, bez
wyjawienia kto tak naprawdę jest odpowiedzialnym za zbrodnię. Duchowny nie
pozostaje jednak biernym kontemplatorem moralnego dylematu, lecz angażuje się w
prowadzone dochodzenie i stara się nakłonić dozorcę, aby przyznał się do
popełnionego czynu.
Łaska jako warunek zbawienia
Wyznaję to jeden z najpiękniejszych wizualnie czarnobiałych filmów Alfreda Hitchcocka. Ciemne i mroczne zdjęcia Roberta Burksa podkreślają powagę narracji, której akcja rozgrywa się w klimatycznym, zabytkowym Quebecu. Kadry zostały zdominowane chrześcijańską ikonografią, zewsząd dostrzegamy krzyże, cienie i strzeliste wieże kościołów, których ogrom buduje poczucie otchłani pomiędzy przestrzenią a człowiekiem toczącym w sobie wewnętrzną walkę moralną.
Quebec oczami Hitchcocka (źródło: classicfilmnoir.com) |
Film stanowi dość wyjątkową pozycję w twórczości Hitchcocka, gdy weźmiemy pod
uwagę jego dodatkowy, romantyczny styl. Wyznaję,
obok dylematu księdza, przedstawia również jego historię niespełnionej miłości
sprzed lat. Romantyczny wątek relacji ojca Logana z zamężną Ruth (Anne Baxter)
odsłania przyczyny jego decyzji o zostaniu kapłanem; utrudnia też policyjne
śledztwo, gdyż byli kochankowie błędnie stają się podejrzanymi w sprawie o
zabójstwo. Aby oddać relację Ruth i Logana Hitchcock stosuje retrospekcję, a
także zwolnione tempo w scenie, gdy kobieta podąża schodami do ukochanego, aby
złączyć się w namiętnym pocałunku. To bardzo poetyckie.
Wyznaję: Monty Clift i Anne Baxter (źródło: imdb.com) |
Dylemat księdza Logana daje autentyczne wrażenie, czego zasługą jest świetna gra aktorska. Montgomery Clift w roli duchownego wypada fenomenalnie. Z powodzeniem oddał najdrobniejsze szczegóły charakterystyczne dla zachowań księdza – powściągliwość i powagę jego mimiki, a także chód, wyćwiczony przez Monty’ego na potrzeby filmu. Uwagę widza przykuwają oczy Clifta, obrazujące stan jego duszy. Znamiennym dla Hitchcocka jest filmowanie bohaterów w taki sposób, jakby zawsze rozmyślali, a nie prowadzili rozmowę, co sumiennie pokazała cała obsada aktorska Wyznaję (Clift, Baxter, Hasse, Haas).
Na wyróżnienie zasłużył
ponadto uznany aktor teatralny Karl Malden, który wcielił się w postać
detektywa. Jego bohater tworzy opozycję dla charakteru ojca Logana – policjant
kieruje się racjonalnym myśleniem, w prowadzonym śledztwie odrzuca kwestie
wiary i miłości. Jest też jednym z nielicznych „pozytywnych” funkcjonariuszy
pojawiających się w produkcjach Hitchcocka, który zazwyczaj uwydatnia negatywne
oblicze władzy, czego powodem był osobisty strach mistrza suspensu przed
policją.
Mistrz suspensu na planie Wyznaję |
Interpretując Wyznaję, można odnieść wrażenie, że losy ojca Logana pokazują nam motyw przeniesienia winy, nawiązując do chrześcijańskiej idei grzechu pierworodnego. Film wskazuje, że jedynym warunkiem zbawienia może być łaska – to właśnie ona kończy „męczeństwo” księdza. Ułaskawienie (udowodnienie niewinności) rozwiązuje toczący się w nim dylemat stanowiący właściwą próbę jego wiary. Ojciec Logan zniósł ciężar krzyża, jaki przyszło mu nieść, spełniając swoje zobowiązania zarówno względem Boga, jak i społeczeństwa.
Literatura: G. McCarron, Undecided Stories: Alfred Hitchcock’s Blackmail and The Problem of Moral Agency, „Canadian Journal of Communication” 2008, Vol 33. J. Jaśtal, Dylematy moralne. Przyczynek do debaty z Plutarchem w tle, „Diametros” 2004, nr 2. K. Loska, Hitchcock - autor wśród gatunków, Rabid, Kraków 2002.