Przejdź do głównej zawartości

Hitchcock i jego lęk wysokości

Kadr z Zawrotu głowy (źródło: ny-photography-diary.com)

"Moim najlepszym sposobem na radzenie sobie z jakimś lękiem jest nakręcenie filmu o nim". Alfred Hitchcock był człowiekiem pełnym cudacznych fobii - miał panicznie obawiać się policji, cierpieć na ovofobię (strach przed jajkami), a w końcu bardziej powszechną przypadłość, jaką jest lęk wysokości. Reżyser nigdy nie ukrywał, że jego twórczość stanowiła dla niego pole dla przepracowania osobistych lęków i fobii.

Mistrz ludzkich lęków

Akrofobia mistrza suspensu spowodowała osadzenie akcji wielu jego filmów na wysokości, gdzie często toczą się zdarzenia będące punktem kulminacyjnym przedstawianej historii, jak choćby w Oknie na podwórze (1954), gdzie w kluczowej sekwencji bohater sportretowany przez Jamesa Stewarta zostaje wypchnięty przez okno. Bohaterowie Hitchcocka zwykle balansują na niebezpiecznych wysokościach, a wielu antagonistów traci życie właśnie przez upadek.

Kadr z filmu Sabotaż (źródło: filmous.com)

Tak dzieje się w przypadku pierwszego dźwiękowego filmu Hitchcocka Szantaż (1929), gdzie szantażysta Tracy ginie w trakcie ucieczki w gmachu Muzeum Brytyjskiego, w Zagranicznym korespondencie (1940), gdzie złoczyńca Rowley spada z Katedry Westminsterskiej, w czasie nieudanej próby zepchnięcia bohatera czy w Sabotażu (1942), w którym antagonista Frank Fry zalicza śmiertelny upadek ze Statuy Wolności.

Człowiek z wyspy (źródło: bam.org)

Wiele scen z filmów mistrza suspensu rozgrywa się również na naturalnych wysokościach. Świadczą o tym liczne ujęcia klifów, wzburzonego morza czy osadzenie kluczowych scen w scenerii wybrzeża. Tak dzieje się w przypadku dzieł Człowiek z wyspy (1929), Rebeka (1940) czy Podejrzenie (1941), a także kryminału z komediową nutą Złodziej w hotelu (1955), któremu należy poświęcić nieco więcej uwagi.

Złodziej w hotelu

Złodziej w hotelu (źródło: fiz-x.com)

W obrazie z Grace Kelly i Carym Grantem w rolach głównych, poza pięknymi ujęciami Lazurowego Wybrzeża, niezwykle istotny dla motywu akrofobii jest bowiem sam wątek złodzieja grasującego w luksusowych hotelach. Złoczyńca niczym przywoływany wielokrotnie w filmie symbol kota skrada się nocą po dachach ekskluzywnych rezydencji, a sekwencja jego demaskacji także rozgrywa się na wysokości.

Zawrót głowy

Esencją hitchcockowskiego lęku wysokości jest jednak Zawrót głowy (1958), w którym główny bohater grany przez Jamesa Stewarta cierpi na akrofobię. Nie bez znaczenia pozostaje również tragiczna śmierć jego ukochanej, która ginie przez samobójczy skok z wieży. To właśnie w tym dziele twórca doskonale oddał fizyczne objawy wynikające z odczuwanego strachu przed wysokością. W tym celu Hitchcock skorzystał z nowatorskiego efektu dolly zoom, który właśnie dzięki Zawrotowi głowy po raz pierwszy zawitał na wielkie ekrany.

Dolly zoom w Vertigo (źródło: Tumblr)

Dolly zoom to wizualny efekt osiągany za sprawą połączenia ze sobą czynności przybliżania  obrazu z jednoczesnym oddalaniem kamery. W rezultacie otrzymujemy widok niezmienionego pierwszego planu na zmienionej perspektywie tła. Twórcą tego efektu wbrew powszechnym opiniom nie był jednak operator Robert Burks. Niektórzy historycy filmu przypisują jego autorstwo samemu Hitchcockowi, choć wydaje się to mało prawdopodobne. Najpewniej było to zasługą niewymienionego w napisach drugiego operatora, Irmina Robertsa.

W Zawrocie głowy dolly zoom możemy dostrzec w otwierającej film scenie pościgu na dachach, kiedy Scottie ostatkiem sił utrzymuje się przed upadkiem, a także w najsłynniejszej sekwencji na wieży, podczas samobójczej ucieczki Madeleine. Detektyw ograniczony poważnym lękiem wysokości nie jest wówczas w stanie podążyć za ukochaną, a tym samym uratować jej przed śmiercią.

Północ, północny zachód

Niezwykle emocjonujące sceny rozgrywane na niebezpiecznych wysokościach odnajdziemy ponadto w arcydziele kina szpiegowskiego Północ, północny zachód (1959).

Północ, północny zachód (źródło: Pinterest)

Bohater sportretowany przez Cary'ego Granta, podobnie jak w Złodzieju w hotelu, ponownie wspina się po stromych konstrukcjach rezydencji, tym razem, aby ocalić ukochaną kobietę przed szajką pozbawionych wszelkich skrupułów szpiegów. To także w tej produkcji Hitchcock umieścił emocjonującą scenę pościgu na Mount Rushmore, gdzie w pewnym momencie postać grana przez Eve Marie Saint zawisa na skalistym zboczu.

Popularne posty z tego bloga

Zawrót głowy (1958)

Vertigo (źródło: imdb.com) Zawrót głowy to dzieło, które Brytyjski Instytut Filmowy okrzyknął najwybitniejszym filmem wszech czasów. Oparty na powieści duetu pisarskiego Boileau-Narcejac wybitny obraz Alfreda Hitchcocka do dziś budzi zachwyt dzięki perfekcyjnej stronie wizualnej, doskonałemu napięciu, niezapomnianym emocjom i warstwie symbolicznej, udowadniającej niezaprzeczalny artyzm twórcy. Fabuła Vertigo Głównym bohaterem filmu Zawrót głowy jest John „Scottie” Ferguson (James Stewart), cierpiący na akrofobię były detektyw. Na prośbę znajomego z dawnych lat, Gavina Elstera (Tom Helmore), Scottie powraca do zawodu, aby śledzić jego żonę. Madeleine Elster (Kim Novak) zachowuje się dość podejrzanie, wydaje się odrealniona i opętana przez ducha zmarłej babki Carlotty. W czasie prowadzonego śledztwa Scottie ulega urokowi kobiety i zakochuje się w niej – równie szybko ją traci. Madeleine popełnia samobójstwo, rzucając się ze szczytu kościelnej wieży. Od tej pory w każdej napotkane...

Kalendarz Filmowy 2025 - współpraca

Już jest  - Kalendarz Filmowy na 2025 rok od wydawnictwa Codziennie Jedna Historia! Znalazły się w nim artykuły mojego autorstwa. Nie zabrakło oczywiście tekstu poświęconego życiu i twórczości mistrza suspensu w kontekście jego... ekscentrycznej natury. Zaprojektowany z najwyższą dbałością o szczegóły Kalendarz Filmowy na 2025 rok jest bogaty w filmowe ciekawostki, cytaty i felietony znawców oraz pasjonatów kina. Całość dopełniają piękne, tematyczne ilustracje Adama Kosika i Konrada Kunca. Na 300 stronach kalendarza przeczytacie również artykuły mojego autorstwa: 📽 "Ekscentryzm i groza idą w parze" o Alfredzie Hitchcocku, 📽 100 lat "Gorączki złota" Charliego Chaplina, 📽 "Kubrickowskie unde malum?" o twórczości Stanleya Kubricka i wątku pochodzenia zła naznaczającym jego kino, 📽 "Kobieta za kamerą" o Idzie Lupino. Nietuzinkowy kalendarz filmowy w twardej oprawie i z przejrzystym miejscem na notatki okaże się trafionym pomysłem na świąteczny (i...

Rebeka (1940)

Rebeka 1940 (źródło: Pinterest) Rebeka , pierwszy amerykański film Hitchcocka, to jego jedyna produkcja uhonorowana Oscarem, a także wierna ekranizacja głośnej powieści Daphne du Maurier. To dogłębne studium obsesji, inspirowana psychoanalizą historia o kobiecie poszukującej własnej tożsamości, a w końcu romantyczne dzieje dwojga kochanków osnute atmosferą grozy. Utrzymana w gotyckim klimacie opowieść odniosła sukces artystyczny i komercyjny, do dziś porażając doskonale stopniowanym napięciem czy wybitnym aktorstwem. Krytyk filmowy The New Yorker John Mosher, tak pisał o twórcy i jego dziele: "(Hitchcock) ciężko pracował, aby uchwycić każdy tragiczny lub złowieszczy niuans i zaprezentował romans, który, jak sądzę, jest jeszcze bardziej poruszający niż powieść". Hitchcock vs. Selznick Producent David O. Selznick (ten od Przeminęło z wiatrem ) był jedną z najważniejszych postaci starego Hollywood, a jego biznesowy spryt i doskonałe rozumienie oczekiwań publiczności niejednokro...