Przejdź do głównej zawartości

Alma Reville - pani Hitchcock

Alma Reville była uznaną montażystką i scenarzystką, o której dziś mówi się zwykle w kontekście małżeństwa z miłością jej życia, Alfredem Hitchcockiem. Pani Hitchcock wniosła nieoceniony wkład do twórczości męża, towarzysząc mu od samych początków kariery: przez kino nieme, okres brytyjski, aż po twórczość amerykańską, często nie będąc nawet wymienioną w napisach końcowych produkcji. Być może Alma dobrowolnie żyła w cieniu mistrza suspensu, ale jedno jest pewne - jej barwna osobowość, życie pełne pasji, talentu i czystej miłości do kina wciąż są warte przypomnienia...

Dzieciństwo

Alma Reville Hitchcock przyszła na świat 14 sierpnia 1899 roku w Nottingham, jeden dzień po narodzinach jej przyszłego męża, Alfreda Hitchcocka. Jej rodzina należała do dość zamożnej klasy średniej. Ojciec Almy był przedstawicielem firmy koronczarskiej i posłał córkę do prywatnej szkoły. Pasję do kina zaszczepiła w niej matka, każdego lata zabierająca dziewczynkę na pokazy filmowe.

Będąc nastolatką Alma zachorowała na pląsawicę Sydenhama, która wyłączyła ją z edukacji na dwa lata. Dochodząc do zdrowia po ciężkiej chorobie, dziewczynka pokochała aktywność fizyczną, zaczęła jeździć na rowerze i uprawiać gimnastykę. Będąc już dojrzałą kobietą Alma Reville wciąż pozostawała zwinna i pełna pasji do sportu, stanowiąc zaprzeczenie swego męża. W przeciwieństwie do niej Hitchcock nigdy nie był w stanie połączyć swej miłości do jedzenia z wysiłkiem fizycznym.

Alma czuwająca za plecami Hitchcocka na planie Orła z gór

Pierwsze kroki w przemyśle filmowym

Już w wieku szesnastu lat Alma rozpoczęła pracę w montażowni London Film Company, gdzie pełniła funkcję sekretarki planu - pisała na maszynie i stenotypowała. Poza rolą script girl uczyła się również składania filmów, obserwując pracę montażystów. Wkrótce sama została jedną z nich.

W 1918 roku Alma stanęła także przed kamerą, próbując swych sił jako aktorka. Zagrała dalszoplanową rolę w filmie Maurice'a Elveya The Life Story of David Lloyd George. Dwa lata później awansowała na stanowisko jego pierwszej asystentki, co okazało się jednym z przełomowych punktów dla jej kariery.

Spotkanie Alfreda Hitchcocka

Na początku 1921 roku przeniosła się do Famous Players-Lasky, w którym została kierownikiem produkcji i uznaną montażystką. To właśnie tam po raz pierwszy spotkała przyszłego męża. Alfred Hitchcock był wówczas nowicjuszem, niższym rangą od Almy. Reville w przyszłości wspominała ich spotkanie takimi słowami: "Wolno przewędrował przez plan ze śmiertelnie poważną miną, zatrzymał się koło mnie, zapytał, gdzie jest biuro produkcji, a potem nonszalancko, bez słowa, wszedł do wskazanego przeze mnie budynku". Od tamtej pory minęły aż dwa lata, zanim Hitchcock odważył się ponownie nawiązać bliższy kontakt z Almą...

Hitchcock i Alma w dniu ślubu

W latach 20. ubiegłego stulecia Hitch i Alma stali się nierozłączni. Współpracowali ze sobą przy pierwszych dziełach mistrza suspensu (m.in. Ogrodzie rozkoszy i zaginionym Orle górskim), podróżowali do Włoch, Niemiec czy Francji i chodzili do teatrów. W trakcie rejsu z Monachium do rodzinnej Anglii Hitchcock postanowił oświadczyć się wybrance swego serca. Alma cierpiała wówczas z powodu choroby morskiej i leżąc półprzytomna w łóżku, przyjęła propozycję przyjaciela. "Pomyślałem sobie, że cię złapię, kiedy będziesz zbyt słaba, żeby powiedzieć nie", wspominał oświadczyny reżyser. Pobrali się 2 grudnia 1926 roku w londyńskim kościele Brompton Oratory przy Knightsbridge.

Patricia Hitchcock

Jedyne dziecko Hitchcocków, Patricia, przyszła na świat 7 lipca 1928 roku. Alma rodziła w domu jak większość Brytyjek tamtego okresu. Kiedy nadszedł dzień rozwiązania, przejęty Hitchcock miał uciec z mieszkania, trzaskając drzwiami i wrócić dopiero późnym wieczorem. Jak wspominała później Alma, w ramach przeprosin podarował jej piękną bransoletę.

Rodzina Hitchcocków

W przyszłości Patricia realizowała artystyczne pasje własnych zdolnych rodziców. Córka Almy i Hitcha studiowała na Royal Academy of Dramatic Arts, grała też w filmach, występując m.in. w arcydziełach ojca Trema, Nieznajomi z pociągu i Psychoza. W 1952 roku Pat poślubiła Josepha O'Connella, z którym doczekała się trzech córek. Odeszła 9 sierpnia 2021 roku.

Alma Reville. Prawa ręka Hitchcocka

Wciąż niewiele się mówi o zasługach Almy we współpracy z Hitchcockiem, która nie tylko wielokrotnie pracowała nad scenariuszem i montażem jego dzieł, ale też wielokrotnie pomagała mężowi poza planem filmowym. W domowych zaciszu twórca konsultował z żoną nowe pomysły na historie, a także inspiracje literackie. Reville pomagała przy wyborze aktorów i kostiumów, zdarzało się też, że samodzielnie pogłębiała portrety ekranowych bohaterek. Niektórzy badacze filmów mistrza suspensu sugerują, że to być może za jej sprawą powstało kilka kobiecych postaci o silnych charakterach, dziś rozpatrywanych z punktu analiz feministycznych.

Wkład Almy możemy odnaleźć w takich filmach Hitchcocka jak brytyjskie Ring, Morderstwo, Bogaci i dziwni, 39 kroków, Bałkany, Młody i niewinny, Starsza pani znika oraz Oberża jamajka czy późniejszych hollywoodzkich produkcjach Podejrzenie, Cień wątpliwości lub Akt oskarżenia.

Alma Reville była kobietą wielu pasji. Jej największą miłością pozostawało kino, do którego pasja połączyła ją z mistrzem suspensu. Pani Hitchcock miała jednak wiele innych zainteresowań. Uwielbiała podróże i dobre jedzenie, odwiedziny w ośrodkach kulturalnych, a zwłaszcza music-hallach oraz teatrach, a w końcu długie spacery i odkrywanie nowych zakątków świata. Alma jeździła także konno. Podobnie jak jej mąż wyróżniała się ponadto nietypowym poczuciem humoru, dzięki czemu rozumiała się z Hitchcockiem niemal bez słów.

Hitch i Alma w 1966 roku

Zmierzch

Alma przez większość dojrzałego życia borykała się z szeregiem chorób - odniosła m.in. zwycięstwo w walce z rakiem piersi. Pod koniec życia miała poważne zaburzenia psychiczne i jej stan stale się pogarszał, doprowadzając do częstych zaników świadomości. Po śmierci Alfreda Hitchcocka w 1980 roku miała stale powtarzać opiekunkom i gościom: "Hitch jest w sąsiednim pokoju", "Nie martwcie się, niedługo wróci do domu". Alma Reville Hitchcock odeszła 6 lipca 1982 roku.

Popularne posty z tego bloga

Zawrót głowy (1958)

Vertigo (źródło: imdb.com) Zawrót głowy to dzieło, które Brytyjski Instytut Filmowy okrzyknął najwybitniejszym filmem wszech czasów. Oparty na powieści duetu pisarskiego Boileau-Narcejac wybitny obraz Alfreda Hitchcocka do dziś budzi zachwyt dzięki perfekcyjnej stronie wizualnej, doskonałemu napięciu, niezapomnianym emocjom i warstwie symbolicznej, udowadniającej niezaprzeczalny artyzm twórcy. Fabuła Vertigo Głównym bohaterem filmu Zawrót głowy jest John „Scottie” Ferguson (James Stewart), cierpiący na akrofobię były detektyw. Na prośbę znajomego z dawnych lat, Gavina Elstera (Tom Helmore), Scottie powraca do zawodu, aby śledzić jego żonę. Madeleine Elster (Kim Novak) zachowuje się dość podejrzanie, wydaje się odrealniona i opętana przez ducha zmarłej babki Carlotty. W czasie prowadzonego śledztwa Scottie ulega urokowi kobiety i zakochuje się w niej – równie szybko ją traci. Madeleine popełnia samobójstwo, rzucając się ze szczytu kościelnej wieży. Od tej pory w każdej napotkane...

Kalendarz Filmowy 2025 - współpraca

Już jest  - Kalendarz Filmowy na 2025 rok od wydawnictwa Codziennie Jedna Historia! Znalazły się w nim artykuły mojego autorstwa. Nie zabrakło oczywiście tekstu poświęconego życiu i twórczości mistrza suspensu w kontekście jego... ekscentrycznej natury. Zaprojektowany z najwyższą dbałością o szczegóły Kalendarz Filmowy na 2025 rok jest bogaty w filmowe ciekawostki, cytaty i felietony znawców oraz pasjonatów kina. Całość dopełniają piękne, tematyczne ilustracje Adama Kosika i Konrada Kunca. Na 300 stronach kalendarza przeczytacie również artykuły mojego autorstwa: 📽 "Ekscentryzm i groza idą w parze" o Alfredzie Hitchcocku, 📽 100 lat "Gorączki złota" Charliego Chaplina, 📽 "Kubrickowskie unde malum?" o twórczości Stanleya Kubricka i wątku pochodzenia zła naznaczającym jego kino, 📽 "Kobieta za kamerą" o Idzie Lupino. Nietuzinkowy kalendarz filmowy w twardej oprawie i z przejrzystym miejscem na notatki okaże się trafionym pomysłem na świąteczny (i...

Rebeka (1940)

Rebeka 1940 (źródło: Pinterest) Rebeka , pierwszy amerykański film Hitchcocka, to jego jedyna produkcja uhonorowana Oscarem, a także wierna ekranizacja głośnej powieści Daphne du Maurier. To dogłębne studium obsesji, inspirowana psychoanalizą historia o kobiecie poszukującej własnej tożsamości, a w końcu romantyczne dzieje dwojga kochanków osnute atmosferą grozy. Utrzymana w gotyckim klimacie opowieść odniosła sukces artystyczny i komercyjny, do dziś porażając doskonale stopniowanym napięciem czy wybitnym aktorstwem. Krytyk filmowy The New Yorker John Mosher, tak pisał o twórcy i jego dziele: "(Hitchcock) ciężko pracował, aby uchwycić każdy tragiczny lub złowieszczy niuans i zaprezentował romans, który, jak sądzę, jest jeszcze bardziej poruszający niż powieść". Hitchcock vs. Selznick Producent David O. Selznick (ten od Przeminęło z wiatrem ) był jedną z najważniejszych postaci starego Hollywood, a jego biznesowy spryt i doskonałe rozumienie oczekiwań publiczności niejednokro...