Dramat wojenny „Łódź ratunkowa” to wnikliwe studium psychologiczne jednostki w sytuacji kryzysu. Umiejscowienie historii na tle dramatycznych wydarzeń II wojny światowej wzmaga propagandową i moralizującą warstwę filmu, którego opacznie zrozumiane przez ówczesną krytykę przesłanie opiera się na idei zjednoczenia wśród aliantów, bez której walka z wrogiem nazizmu byłaby skazana na niepowodzenie. „Mikrokosmos wojny” „Łódź ratunkowa” to jeden z ciekawszych pod względem realizatorskim obrazów mistrza suspensu. Hitchcock – podobnie jak w przypadku dzieł „Sznur”, „Okno na podwórze” czy „M jak morderstwo” – ograniczył tu perspektywę narracji do jednej przestrzeni, jednak w przeciwieństwie do wspomnianych filmów nie jest nią klaustrofobiczna powierzchnia mieszkania, a tytułowa szalupa dryfująca na wzburzonym morzu. Taki pomysł zawsze wiąże się dla filmowców z niemałym wyzwaniem, stwarza bowiem trudności w rozwiązaniach technicznych i wymaga niebywałej kreatywności, której Hitchcockow...
25. edycja Festiwalu Filmu Niemego pod hasłem: "Amanci, komicy, herosi ekranu" obfituje w perełki nieudźwiękowionej epoki X muzy. Obok dzieł Friedricha Wilhelma Murnaua, Charliego Chaplina, Bustera Keatona czy Roberta Wiene nie zabraknie hitchcockowskiego akcentu. Pokaz "Lokatora" (1927) z muzyką na żywo odbędzie się już 8 grudnia o godz. 20:30 w krakowskim Kinie Pod Baranami. Blondynka Hitchcocka objęła hitchcockowskie wydarzenie patronatem medialnym. Inspirowany niemieckim ekspresjonizmem i zbrodniami Kuby Rozpruwacza "Lokator" to najlepszy film niemy Alfreda Hitchcocka wypełniony po ostatni kadr suspensem. To dzieło kształtujące styl mistrza - wprowadzające naczelną postać jasnowłosej protagonistki, klimat zbrodni przeplatany z romantycznym wątkiem, motyw niezawinionej winy, a także charakterystyczne dla kina Brytyjczyka występy cameo . To w "Lokatorze" Hitchcock po raz pierwszy pojawił się na ekranie w epizodycznej roli. Swoją decyzję tłuma...