Przejdź do głównej zawartości

Posty

Łódź ratunkowa (1944)

  Dramat wojenny „Łódź ratunkowa” to wnikliwe studium psychologiczne jednostki w sytuacji kryzysu. Umiejscowienie historii na tle dramatycznych wydarzeń II wojny światowej wzmaga propagandową i moralizującą warstwę filmu, którego opacznie zrozumiane przez ówczesną krytykę przesłanie opiera się na idei zjednoczenia wśród aliantów, bez której walka z wrogiem nazizmu byłaby skazana na niepowodzenie. „Mikrokosmos wojny” „Łódź ratunkowa” to jeden z ciekawszych pod względem realizatorskim obrazów mistrza suspensu. Hitchcock – podobnie jak w przypadku dzieł „Sznur”, „Okno na podwórze” czy „M jak morderstwo” – ograniczył tu perspektywę narracji do jednej przestrzeni, jednak w przeciwieństwie do wspomnianych filmów nie jest nią klaustrofobiczna powierzchnia mieszkania, a tytułowa szalupa dryfująca na wzburzonym morzu. Taki pomysł zawsze wiąże się dla filmowców z niemałym wyzwaniem, stwarza bowiem trudności w rozwiązaniach technicznych i wymaga niebywałej kreatywności, której Hitchcockow...
Najnowsze posty

25. Festiwal Filmu Niemego - Blondynka Hitchcocka patronem medialnym pokazu "Lokatora"

25. edycja Festiwalu Filmu Niemego pod hasłem: "Amanci, komicy, herosi ekranu" obfituje w perełki nieudźwiękowionej epoki X muzy. Obok dzieł Friedricha Wilhelma Murnaua, Charliego Chaplina, Bustera Keatona czy Roberta Wiene nie zabraknie hitchcockowskiego akcentu. Pokaz "Lokatora" (1927) z muzyką na żywo odbędzie się już 8 grudnia o godz. 20:30 w krakowskim Kinie Pod Baranami. Blondynka Hitchcocka objęła hitchcockowskie wydarzenie patronatem medialnym. Inspirowany niemieckim ekspresjonizmem i zbrodniami Kuby Rozpruwacza "Lokator" to najlepszy film niemy Alfreda Hitchcocka wypełniony po ostatni kadr suspensem. To dzieło kształtujące styl mistrza - wprowadzające naczelną postać jasnowłosej protagonistki, klimat zbrodni przeplatany z romantycznym wątkiem, motyw niezawinionej winy, a także charakterystyczne dla kina Brytyjczyka występy cameo . To w "Lokatorze" Hitchcock po raz pierwszy pojawił się na ekranie w epizodycznej roli. Swoją decyzję tłuma...

Kalendarz Filmowy 2025 - współpraca

Już jest  - Kalendarz Filmowy na 2025 rok od wydawnictwa Codziennie Jedna Historia! Znalazły się w nim artykuły mojego autorstwa. Nie zabrakło oczywiście tekstu poświęconego życiu i twórczości mistrza suspensu w kontekście jego... ekscentrycznej natury. Zaprojektowany z najwyższą dbałością o szczegóły Kalendarz Filmowy na 2025 rok jest bogaty w filmowe ciekawostki, cytaty i felietony znawców oraz pasjonatów kina. Całość dopełniają piękne, tematyczne ilustracje Adama Kosika i Konrada Kunca. Na 300 stronach kalendarza przeczytacie również artykuły mojego autorstwa: 📽 "Ekscentryzm i groza idą w parze" o Alfredzie Hitchcocku, 📽 100 lat "Gorączki złota" Charliego Chaplina, 📽 "Kubrickowskie unde malum?" o twórczości Stanleya Kubricka i wątku pochodzenia zła naznaczającym jego kino, 📽 "Kobieta za kamerą" o Idzie Lupino. Nietuzinkowy kalendarz filmowy w twardej oprawie i z przejrzystym miejscem na notatki okaże się trafionym pomysłem na świąteczny (i...

British Film Festival x Blondynka Hitchcocka

Za nami pierwsza, historyczna edycja British Film Festival w Poznaniu poświęcona w całości kinu brytyjskiemu. Bohaterem sekcji Classics z okazji wypadającej w tym roku 125. rocznicy urodzin był Alfred Hitchcock. W ramach współpracy z poznańskim festiwalem przygotowałam artykuł ekspercki traktujący o fenomenie twórczości mistrza suspensu, a także opisy filmów Hitcha do programowej sekcji Classics dostępne online i w broszurze. Wspomniany artykuł przeglądowy jest dostępny pod linkiem . W przestrzeni Kina Muza oraz Kina Apollo wyświetlono "Starszą panią znika" (1938), "M jak morderstwo" (1954), "Północ, północny zachód"  (1959) i "Psychozę" (1960). Podyktowane ekspresjonistyczną estetyką nieme arcydzieło Hitchcocka "Lokator"  (1927) doczekało się pokazu specjalnego z muzyką na żywo w klimatycznych murach Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego Św. Krzyża. Dzięki akredytacji medialnej miałam przyjemność uczestniczyć w pokazie specjalnym ...

Wyznaję (1953)

  Wyznaję to bardzo osobista produkcja Alfreda Hitchcocka, której powaga i doniosłość wynika z osadzenia narracji w obszarze tematyki religijnej. Historia ojca Logana rozdartego między zobowiązaniem względem Boga a obowiązkiem wobec ludzkiego prawa, staje się źródłem dylematu moralnego, na którego doświadczenie jesteśmy skazani, uznając istnienie wolnej woli. Krzyż Ojca Logana Alfred Hitchcock był twórcą, dla którego kwestie moralne stanowiły ważny punkt odniesienia filmowej historii. Jego dzieła obracają się wokół opozycji dobra i zła, prawdy i fałszu, przedstawiają problem moralnej odpowiedzialności, a także dramat człowieka zobligowanego do konieczności podejmowania wyborów. Hitchcock wskazywał na samotność człowieka, towarzyszącą jego walce z systemem sprawiedliwości i wewnętrznemu starciu racji moralnych. Dodatkowo skomplikowane powiązania społeczne łączące bohaterów utrudniają im moralnie dobre działanie. Używane przez niego środki techniczne, w tym chwyt suspensu czy o...

Rozmowa z Rebeccą McCallum, autorką podcastu Talking Hitchcock

  Rozmowy z pasjonatami i znawcami kina mistrza suspensu potrafią stworzyć nowe pole dla odczytania jego twórczości. Dziś zapraszam Was do przeczytania wywiadu z Rebeccą McCallum - autorką podcastu Talking Hitchcock i szeregu artykułów poświęconych kobiecej perspektywie w dziełach Hitchcocka. Sprawdźcie, co najmocniej fascynuje Rebeccę w stylu Hitcha i dlaczego "Zawrót głowy" jest jej ulubionym filmem. Paula Apanowicz, Blondynka Hitchcocka: Jesteś autorką podcastu Talking Hitchcock poświęconego twórczości i życiu mistrza suspensu. Skąd wzięło się Twoje zainteresowanie kinem Hitchcocka? Rebecca McCallum, Talking Hitchcock: Istnieje wiele aspektów Hitchcocka, które mnie przyciągają i ciągle odkrywam nowe. Niejednoznaczność, która jest obecna w jego twórczości, to dla mnie jedna z głównych zalet. Jego filmy często mogą wydawać się - przynajmniej na pierwszy rzut oka - rozrywkowe, romantyczne i pełne dreszczyku, co na koniec zostaje rozwiązane. Jednak wystarczy jedno spojrzenie ...

Retrospektywa twórczości Alfreda Hitchcocka podczas British Film Festival

  Nowe wydarzenie na filmowej mapie Polski, czyli pierwsza edycja British Film Festival w Kino Muza w Poznaniu już w listopadzie! To pierwszy w naszym kraju i jeden z nielicznych w Europie festiwali filmowych poświęconych kinematografii brytyjskiej - zderzających ze sobą historię i współczesność kina Zjednoczonego Królestwa. W tym kontekście nie może zabraknąć wspomnienia twórczości urodzonego w Londynie Alfreda Hitchcocka - mistrza suspensu, który zrewolucjonizował rodzimą kinematografię takimi dziełami jak inspirowany niemieckim ekspresjonizmem niemy obraz  "Lokator" (1927), pierwszy dźwiękowy film brytyjski "Szantaż" (1929) czy arcydzieło thrillera szpiegowskiego "39 kroków" (1935). Pierwsze informacje do Organizatorów przedstawiają się naprawdę obiecująco. Dziesiątki filmów - zarówno tych dawnych, jak i nowszych, zagraniczni goście, seanse w nieoczywistych przestrzeniach... to skrótowa zapowiedź wydarzenia, które odbędzie się pod hasłem: "Zjedn...